نسب حضرت عبدالعظيم(ع) و امامزادگان رى - صفحه 202

حسن بن زيد بن حسن عليه السلام است و كنيه اش ابو اسحاق است؛ و يكى اسماعيل بن حسن بن زيد بن حسن عليه السلام است و كنيه اش ابو محمّد است و او جالب الحجاره به جيم يا به جار خوانده اند؛ و يكى قاسم بن حسن بن زيد بن حسن عليه السلام است و كنيه اش ابو محمّد است؛ و يكى على شديد است كه جد اول حضرت عبدالعظيم است و كنيه اش ابو الحسن است.
پس؛ اولاد حسن بن زيد بن حسن عليه السلام شش تن اند و بنابر اين امام زاده حسن از بنى اعمام حضرت عبدالعظيم است و انتهاى نسبشان به يك شجره است.
اما حضرت عبدالعظيم به دو فاصله نسب را به حسن بن زيد مى رساند از على شديد، فرزند صلبى على شديد كه موسوم به عبداللّه است پدر حضرت عبدالعظيم است؛ و امام زاده حسن به شش فاصله به حسن بن زيد مى رساند از اسحاق كوكبى؛ كه على شديد و اسحاق كوكبى برادرند
پس در اين مطلب دو چيز معلوم شد: يكى عدد اولاد حسن امير ابن زيد بن حسن بن على عليه السلام ، و ديگرى نسب صحيح امام زاده حسن به جهت اين كه در رى به جز، اين امام زاده حسن، امام زاده ديگر به جز اين بزرگوار، با اين وصف و لقب، معلوم نيست كه به رى آمده باشد.

اما علىّ شديد

كه عرض كردم فرزند حسن امير ابن زيد بن حسن است، كنيه اش ابو الحسن است؛ در كتاب عمدة الطالب مذكور است: على، لقب او شديد است و مادرش ام ولد بود و در حبس منصور دوانيقى وفات كرد.
و عبارت كتاب مذكور است:

صفحه از 232