نسب حضرت عبدالعظيم(ع) و امامزادگان رى - صفحه 205

شرح حال امام زاده زيد

در شرح حال امام زاده زيد كه در بازار بزّازان در دار الخلافه طهران است

در كتاب منتقله الطالبيه ۱ ، كه جامع آن در سال پانصد هجرى بوده است و از كتب معتبره انساب است در دو مورد از واردين رى بيانى صريحى از نام زيد فرموده است:
يكى در تعداد اولاد جعفر بن حسن مثنى، كه پسر امام حسن است و ترجمه عبارت او است: در رى ابو الحسن على بن حسين بن ابى عبداللّه محمّد بن عبيد اللّه الأمير بن عبداللّه بن الحسن بن جعفر بن حسن مثنى ابن الحسن بن على بن ابى طالب عليه السلام است و عقب او ابو القاسم عبداللّه معروف به امير ملقب با طيب است و برادرش ابو طالب است كه نام او عبيداللّه است و ملقب به طرّه، مادرشان از اهل رى بوده است و هاشميه نبود؛ و بعد از آن فرمود: در كتاب مشجرة است احمد امير و زيد و ابو طالب محمّد و ابو احمد محمّد و ابو هاشم محمّد در رى مى باشند.
و در مورد ديگر، در ذيل اولاد قاسم بن حسن بن زيد بن حسن مجتبى عليه السلام فرمود: ابوالقاسم زيد معروف به حسنى است كه در رى وارد شد.
و اين دو فقره از جهتى تنافى دارد ـ و آن اختلاف نسب است و انتهاى نسب به حسن مثنى ـ و از جهتى تنافى ندارد كه زيد مذكور در امور اول همان ابو القاسم زيد معروف به حسنى باشد و آن چه قدر متيقّن است، اين امام زاده زيد از اولاد حضرت امام حسن عليه السلام است و مانند حضرت عبدالعظيم در كتب تعريف به حسنى شده است. و ابو الحسن على اصغر بن حسن بن عيسى بن محمّد كه نيز در رى است، از فرزندان ابو القاسم زيد معروف است.

1.منتقلة الطالبيه، ص ۱۵۴.

صفحه از 232