نسب حضرت عبدالعظيم(ع) و امامزادگان رى - صفحه 226

وبنوالأبيض دريمن بسيارندكه منسوب عبداللّه ابيض اندوخودعبداللّه وفرزندش حسين و نواده اش عبداللّه عالم و فاضل و محدث و شاعر خوش بيان و شيرين زبان بوده اند.
امّا پدر امام زاده عبداللّه ابيض بن عباس بن محمّد است .
مادرش گويا ام ولد بود و زياده بر آن از احوالش را نظر ندارم .
امّا محمّد كه پسر عباس است، پسرى عبداللّه شهيد نام داشت، كه بعد اول امام زاده عبداللّه ابيض است و كنيه اش ابو جعفر است. و به روايت ابو الفرج اصفهانى مادر محمّد بن عبداللّه ، زينب دختر موسى بن عمر بن على بن حسين بن على بن ابى طالب عليه السلام است. ۱
و محمّد در نزد معتصم در ايام وليعهدى وى بسيار قرب و منزلت داشت . چنان كه معتصم يك روزى در نزد مأمون حاضر بود عمودى از آهن در نهايت سنگينى و وزن در دست او بود هشت مرتبه انداخت و گرفت پس عمود را به جانب على بن عباس انداخت او نيز مانند معتصم هشت مرتبه انداخت و گرفت .
پس على بن عباس به ابا جعفر محمّد بن عبداللّه گفت: شما را از اين هنر بهره هست ؟ پس محمّد بن عبداللّه عمود را گرفت شانزده مرتبه انداخت و گرفت! معتصم از شدت تغيّر سرخ شد چون يكى از ولايات را به عنوان ايالت و حكومت به وى داده گفت: چرا به مأموريت خود نمى روى؟ البته به زودى روانه شو . چون تو را دوست مى دارم شربتى لذيذ براى تو ارسال خواهم داشت او را بنوش پس شربت مسمومى فرستاد و وى بخورد و بمرد، به رحمت ايزدى پيوست .

امّا عبداللّه شهيد كه جد دوم امام زاده عبداللّه است

به روايت عمدة الطالب يكى از ائمه زيديّه است ۲ و عجب است ازاين نسبت كه به وى دادند ازآن كه زيديّه خروج به سيف وشمشيررا ازاصول مذهب خودمى دانند .و وى خروج

1.مقاتل الطالبيين، ص ۳۸۱.

2.عمدة الطالب، ص ۳۴۹ ـ ۳۴۸.

صفحه از 232