نسب حضرت عبدالعظيم(ع) و امامزادگان رى - صفحه 195

وأيضا نقل كرده اند: «ستّ نفيسه» ۱ شش هزار ختم قرآن در قبر خود كرد، چقدر عامه اهل مصر، اعتقاد مفرط به مزار او دارند! و هميشه شمع ها و نذرها از اطراف مصر براى مقبره اش مى آورند.
و گويند، محمّد بن ادريس شافعى كه رئيس مذهب شافعى است، در خدمت «ستّ نفيسه» حاضر مى شد و استماع حديث مى نمود.
خلاصه در زمره خوانين بنى الحسن نفسيه، كمال امتياز داشت و آن مخدّره خواهر حسن امير است. فرزندان امام حسن را سزد كه به وجود اين محترمه مكرّمه، فخريّه و مباهات نمايند چنان كه فرزندان حضرت موسى بن جعفر عليهماالسلام به وجود فاطمه معصومه عليهاالسلام كه مدفونه در بلده قم است فخريه دارند.
خلاصه از آن جايى كه حسن بن زيد جليل الشأن عالى المكان بود هر آن چه از حالات حسنه اش و از مادر مكرّمه و خواهر محترمه اش مى دانستم زحمت دادم؛ و سه فقره ديگر براى تكميل اطلاع خوانندگان از كتب انساب و احاديث معتبره زحمت مى دهد.

فقره اولى :

چون حسن بن زيد حاكم مدينه شد ابن هرمه شاعر را، نديم خود نمود و ابن هرمه، در خوردن شراب بسيار حريص بود. و ابن هرمه وقتى از منصور دوانيقى عباسى خواهش كرد؛ بنويسد به حاكم مدينه، هر وقت در هر كجا او را مست ببيند، حدّى بر او نزنند.
و منصور با آن كه به ابن هرمه نهايت اكرام مى نمود و مى خواست حاجت او را

1.هر مرد و زنى كه در خانواده رياست و مطاعيت داشته باشد، سيد و سيده او را مى خوانند و فارسى آن در افواه و السنه فارسيان «آقا و خانم» است و در مصر ستى زينب و ستى نفيسه و ستى سكينه معروف است و ست مخفّف «سيّده» بر زنان اولين و آخرين بود. (رياحين الشريعه، ج ۱، ص ۲۰).

صفحه از 232