نسب حضرت عبدالعظيم(ع) و امامزادگان رى - صفحه 230

بسيارند ، و از اين طبقه اند سادات مرعشى كه در بلاد عجم اند ؛ و سابقا عرض شد كه بنو الافطس ساداتى هستند منسوب به على اصغر پسر پسر امام زين العابدين عليه السلام .
حال، معلوم شد كه نسب امام زاده قاضى صابر از اولاد حسين اصغر كه به على بن الحسين ـ كه امام زين العابدين عليه السلام باشد ـ منتهى مى شود و صاحب كتاب عمدة الطالب فرموده است در احوال حسين اصغر: و كان الحسين عفيفا محدّثا فاضلاً عالما ۱ و از سن شريف وى هم پنجاه و هفت سال گذشت؛ و به تاريخ مسطور در مدينه وفات كرد و على كه مكنى به ابو الحسن است جدّ ديگر امام زاده قاضى صابر است و بسيار جلالت قدر داشته است. و كان من رجال بنى هاشم لسانا و بيانا وفضلاً و كان متديّنا؛
پس به همين ترتيب سلسله آباى اين سيّد جليل منتهى است ، هبوطا و نزولاً بدون شبهه تا حضرت قاضى صابر .
و از بعضى عبارات صاحب كتاب نهاية الاعقاب معلوم مى شود كه تولد اين بزرگوار هم در قريه ونك بوده است و در علم نسب كه از علوم مشهوره است كمال امتياز داشته و در زمان هاى گذشته هر بلدى را نسابه بوده است و نسابه رى آن بزرگوار بوده است و بعضى در محضر وى استفاده اين علم را مى كردند.
و صاحب كتاب مسطور گفته است: و قد رأيته و كان جارى في الرّي و استفد منه هذا العلم ، يعنى؛ امام زاده قاضى صابر در رى همسايه من بود و من خدمتش حاضر مى شدم و اين علم را از وى استفاده مى كردم .
و مخفى نماند كه خليفه معاصر زمان آن بزرگوار، مقتضى لأمر اللّه ، بوده است، كه در سال پانصد و پنجاه و پنج هجرى مرد.
و بعضى از خوانندگان بدانند نسب حسينى، بين انساب ممتاز است بلكه موهبتى است روحانيّه و فضيلتى است رحمانيه و حضرت امام زاده قاضى صابر سيّد شريف

1.عمدة الطالب، ص ۳۱۱.

صفحه از 232