بازشناسي مهمترين پژوهشهاي حديثي جهان در بهار 1387 - صفحه 160

پژوهش هاي جهاني حديث

بازشناسي مهمترين پژوهشهاي حديثي جهان در بهار 1387

در سه ماهه نخست امسال, چندين اتفاق مهم حديثي در جهان روي داد که از جهات پژوهشي حائز اهميت بوده و نشان از تلاش مستمر مسلمانان و غربيان در حديث پژوهي است. برگزاري چندين همايش حديثي و اتمام پروژه حديث پژوهي دانشگاه آنکار، از جمله نمونه هاي مهم اين پژوهشها بود که در ذيل تحليلي کوتاه از برخي عناوين مهم آنها ميآيد:

1. تلاش امريکا و جريان سکولار براي اسلام زدايي ؛ مسئله حجاب و آزاديهاي جنسي

گزارههاي اسلامي مربوط به مسائل زنان، به ويژه احاديث حجاب و حقوق جنسي زن, يکي از دغدغههاي پژوهشي خيلي از انديشمندان مسلمان و غربي بوده و هست. فهم و تحليل اين گزارهها براي برخي، هماره با پرسشها و شبهاتي همراه بوده است و دشمنان اسلام از اين مفاهيم، به عنوان يک چالش فکري براي ايجاد اختلاف و دلسردي جامعه زنان، نسبت به اصالت آموزه حجاب بهره جستهاند. برخي از کشورهاي مسلمان، همانند ترکيه در مواجهه با جريانهاي سکولار در همين مسئله با مشکلات جدي روبرو شدهاند. در اين ميان آمريکا، از فرصت پيش آمده سوء استفاده کرد و در پايگاه «آمريکن اسپکتيتور»، در مقاله‌اي با عنوان «بمب حديث»، با اعلام اين خبر افزود:
35 نفر از دانشمندان الهيات در دانشگاه آنکارا زير نظر گروه ديانت، وابسته به وزارت امور ديني ترکيه، مدت سه سال است که مشغول انجام پروژه تفسير حديث هستند.

صفحه از 162