آزمون ابراهيم(ع)

پرسش :

حضرت ابراهیم(ع) چگونه مورد ابتلا و آزمایش قرار گرفت؟



پاسخ :

برخى جادوگران و خواب گزاران دربار نمرود، پيشگويى مى كنند كه كودكى متولّد مى شود كه بساط ملك وى را بر باد خواهد داد . از اين رو نمرود براى دوره اى، مانع از باردارى زنان مى گردد . ابراهيم، در چنين روزگارى متولّد مى شود و پنهانى و در شرايطى سخت، نشو و نما مى يابد و در منتهاى رشد جوانى، به رسالتى بس سنگين مبعوث مى گردد . او مبارزه با بت پرستى و برپايى و تحكيم توحيد و اقامه ارزش هاى توحيدى را چندان پى مى گيرد كه به «پدر اُمم توحيدى» موسوم مى گردد . نه كوهى از آتش نمرودى كه وى را به درون آن پرتاب مى كنند و نه آزار رساندن به او و پيروانش و اسارت برخى آنان و نه غربت از ديار وطن يعنى بابِل ، او را از پاى نمى افكنند .

او كه تا بيش از صد سالگى فرزندى نداشت ، زمانى كه خداوند، اسماعيل عليه السلام را بدو عطا مى كند ، به بهانه رشك بردن همسرش ساره به اسماعيل و مادرش ، آن دو را به فرمان الهى در سرزمين خشك و فاقد شرايط حيات و زندگى مكّه اسكان مى دهد ، تا پايه عبوديت و نمازگزارى، استوار گردد . او در اوان جوانى اسماعيل و ايام سال خوردگى خود ، مأموريت مى يابد كه به ذبح اين فرزند اقدام نمايد . اينها تنها اندكى از ابتلائات بسيارِ ابراهيم عليه السلام است . از جمله ابتلائات ابراهيم خليل كه در قرآن كريم آمده، مى توان به موارد زير اشاره كرد:

۱ . قيام در برابر بت پرستى و تحمّل پيامدها و لوازم آن ،[۱]

۲ . قيام به جهاد براى رهايى لوط عليه السلام از اسارت كافران ،[۲]

۳ . هجرت از زادگاه به سرزمينى دور براى پيگيرى مسئوليت رسالت ،[۳]

۴ . جدايى از زن و فرزند و وا نهادن آنان در سرزمين فاقد لوازم معيشت ، براى اقامه امر خدا و نهادينه كردن نماز و ديگر آموزه هاى دينى ،[۴]

۵ . قيام به فرمان خداوند و اقدام به ذبح اسماعيل عليه السلام .[۵]


[۱]ر . ك : انبيا : آيه ۵۹ ـ ۶۹ ، صافّات : آيه ۹۷ ـ ۹۸ .

[۲]ر . ك : وسائل الشيعة : ج ۱۵ ص ۱۴۴ ح ۲۰۱۷۶ ، مستدرك الوسائل : ج ۱۱ ص ۱۱۹ ح ۱۲۵۸۴ .

[۳]ر.ك: صافّات : آيه ۹۹ ، انبيا : آيه ۷۱ ، عنكبوت : آيه ۲۶ .

[۴]ر.ك: ابراهيم : آيه ۳۷ .

[۵]ر . ك : صافّات : آيه ۱۰۱ ـ ۱۰۸ .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت