تاريخ : دوشنبه 1395/9/22 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 55154
گرداوری منابع حديثی و فقهی تمامی مذاهب اسلامی در کتابخانه دارالحديث ستودنی است

گرداوری منابع حديثی و فقهی تمامی مذاهب اسلامی در کتابخانه دارالحديث ستودنی است

عالم لبنانی پس از بازدید از کتابخانه تخصصی علوم حدیث گفت: نکته ای که بیش از هر چیز توجه مرا به خود جلب کرد رويکرد مؤسسه در ايجاد کتابخانه ای جامع و در موضوعات گوناگون از قبیل فقه و حدیث است که در آن اهتمام به منابع تمامی مذاهب اسلامی به صورت يکسان صورت پذيرفته که کاری ستودنی و شايسته تقدير است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، شیخ حسام احمد رحال عضو هیئت تجمع علماء لبنان و شیخ نزار مطاوع خطیب و مدرس معهد میراث الشریعه، پیش از ظهر پنج شنبه ۱۸ آذرماه ضمن حضور بر مزار شهدای گمنام در دارالحدیث و ادای احترام به شهدا، همچنین بازدید از کتابخانه تخصصی حدیث، باحجت الاسلام والمسلمین دکتر سید مصطفی مطهریمدیر امور بین الملل دارالحدیث دیدار و گفتگو کردند.

در ابتدای این دیدار حجة الاسلام والمسلمين دکتر مطهری، بخش های گوناگون موسسه و فعالیت های علمی هر بخش را به میهمانان معرفی کرد.

وی با اشاره به دو مجموعه دانشگاه و پژوهشگاه به تشريح بخش ها و گروه های علمی مجموعه دارالحديث پرداخت و حوزه های دانشی در جريان را تشريح کرد.

مدیر امور بین الملل دارالحدیث، حوزه های تلاش بين المللی مجموعه و ارتباطات دانشی دارالحديث را با فضاهای علمی جهان اسلام و دانشگاه های ديگر مورد اشاره قرار داد.

شیخ حسام احمد رحال نیز در این دیدار، با ابراز قدردانی از میزبانی مراکز علمی افزود: همنشینی علماء با يکديگر و شنیدن سخنان مذاهب از زبان خودشان موثرترين راه همگرايی انديشه های اسلامی است. و از مراجعه به منابع مکتوب و مطالعه کتاب های علمی مذاهب اسلامی تاثیر گذار ی فراتری دارد.

شیخ نزار مطاوع دیگر مهمان این نشست گفت: از جمهوری اسلامی ایران تشکر می کنم که فرصت این گونه نشست ها و بازدید از چنين مراکز علمی بزرگی را فراهم می کند.

وی تاکید کرد: آنچه در مؤسسه علمی فرهنگی دارالحديث می بینیم در حقیقت خدمتی به تمام مذاهب و طوائف امت اسلامی است.

عالم لنانی تصریح کرد: نکته ای که بیش از هر چیز توجه مرا به خود جلب کرد رويکرد مؤسسه در ايجاد کتابخانه ای جامع و در موضوعات گوناگون از قبیل فقه و حدیث است که در آن اهتمام به منابع تمامی مذاهب اسلامی به صورت يکسان صورت پذيرفته که کاری ستودنی و شايسته تقدير است.

در ادامه اين نشست کتاب «مدارک فقه أهل السنة علی نهج وسائل الشيعة» به میهمانان معرفی شد و درباره محتوای آن گفتگو شد.

شیخ حسام رحال در اين نشست با چگونگی تدوين اين جامع حديثی و روشهای به کار گرفته شده در اين اثر علمی آشنا شد و افزود: این طرح علمی، بسیار ستودنی و مورد نیاز جامعه اسلامی در زمان حاضر است.

شیخ نزار مطاوع نيز درباره کتاب «مدارک فقه اهل السنة» گفت: مهم ترين نکته ای که در اين تلاش علمی به خوبی نمايان است، درصد بالای اشتراک فقهی در حوزه حديث اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد:اين کتاب به خوبی نشان می دهد که نقاط اختلاف بسيار اندک و آن هم در حوزه ی برخی مسائل فرعی است. اين بدان معناست که رابطه فقهی ميان اماميه و اهل سنت رابطه ای کامل است. چنان که عالمان بزرگ اهل سنت نيز شاگرد فرزندان امام علی بن أبی طالب عليه السلام بوده اند.

لازم به ذکر است: «کتاب مدارک فقه أهل السنة» موسوعه حديثی جامعی است که مبتنی بر کتاب شريف «وسائل الشيعه» به جمع آوری متون روايی اهل سنت از منابع اصيل ايشان می پردازد. از اين کتاب تا کنون ۲ جلد مشتمل بر مباحث کتاب الطهارة و جلد ۳ مشتمل بر مباحث آغازين کتاب الصلاة از کتب فقهی به زيور طبع آراسته شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :