قاطعيت كامل حضرت مهدی(ع) در برخورد با مستكبران

پرسش :

حضرت مهدی(ع) با مستکبران چگونه رفتار خواهد کرد؟



پاسخ :

قيام حضرت مهدى عليه السلام نماد كامل جمال و جلال الهى است . او با كسانى كه با حق، ستيزه جويى نكنند، در نهايت رأفت و مهربانى، رفتار خواهد كرد؛ امّا با مستكبران و معاندان حق و عدل، با نهايت قاطعيت ، برخورد خواهد نمود. همه احاديثى كه امام مهدى عليه السلام را با عنوان «صاحب السيف ؛ صاحب شمشير» توصيف كرده اند، تأكيد مى كنند كه او «لا يظهر إلّا بالسيف ؛ جز با شمشير ، ظاهر نمى شود» كه اين احاديث، به قاطعيت كامل امام عليه السلام در برخورد با حق ستيزان مستكبر ، اشاره دارد .[۱]

نكات قابل توجّه درباره اين سياست ، عبارت اند از :

برخورد قاطعانه با مدّعيان دروغين تشيّع

بر پايه حديثى معتبر، امام مهدى عليه السلام قبل از برخورد با ديگران، با قاطعيت با مدّعيان دروغين تشيّع ، برخورد مى كند و آنان را از بين مى برد. در حديثى كه با سند معتبر از امام صادق عليه السلام نقل شده ، آمده:

لَو قامَ قائِمُنا بَدَأَ بِكَذّابِي الشّيعَةِ فَقَتَلَهُم .[۲]

اگر قائم ما قيام كند ، از دروغگويان شيعه مى آغازَد و آنها را مى كُشد .

اين اقدام، حاكى از آن است كه خطر تظاهركنندگان به تشيّع از ديگر توطئه گران ، بيشتر است.

ريشه كن كردن فتنه

برخورد قاطع و ريشه اى امام مهدى عليه السلام با انواع توطئه ها سبب مى شود زمين از فتنه و فتنه گران ، تهى شود و دين خداوند سبحان، بر سراسر جهان ، حاكم گردد و كامل ترين مصاديق آيه : «وَقَتِلُوهُمْ حَتَّىلَا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَيَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ ؛[۳]با آنان بجنگيد تا آن گاه كه فتنه اى نمانَد و دين ، يكسره براى خدا باشد» ، تحقّق يابد .[۴]

رعايت دقيق ارزش هاى اخلاقى در برخورد با دشمنان

يكى از نكات بسيار مهم در سياست هاى جنگى امام مهدى عليه السلام ، توجّه كامل به ارزش هاى اخلاقى است، به گونه اى كه در برخى از احاديث آمده :

لا يوقِظُ نائِماً وَ لا يُهَريقُ دَماً .[۵]

[قائم ] نه خفته اى را بيدار مى كند و نه خونى [به ناحق ] مى ريزد .

بديهى است كه قيامى كه هدف آن، ظلم ستيزى، عدالت محورى و به اجرا در آوردن كامل ارزش هاى الهى است، نمى تواند ذرّه اى از صراط مستقيم حقّ و عدل ، منحرف شود. از اين رو، احاديثى كه دلالت دارند بر اين كه «امام مهدى عليه السلام آن قدر مى كُشد كه مردم مى گويند اگر او فرزند فاطمه بود به ما رحم مى كرد» ،[۶]نمى توانند صحيح باشند.


[۱]ر . ك : ص ۷۹ (فصل هشتم / رويارويى با دشمن) .

[۲]ر . ك : ص ۸۶ ح ۱۶۸۶ .

[۳]بقره : آيه ۱۹۳ .

[۴]ر . ك : ص ۸۹ (برافكندن فتنه از بيخ و بُن).

[۵]الفتن : ج ۱ ص ۳۵۸ ح ۱۰۴۰ .

[۶]ر . ك : ص ۸۶ ح ۱۶۸۵ . براى توضيح بيشتر، ر. ك: ص ۹۲ (تحليلى بر احاديث كشتار در قيام مهدوى).



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت