بررسي كلي روايات حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 67

بديهى است كه با توجه به آنكه در عصر حضرت عبدالعظيم هنوز برخى از ائمه متولد نشده بودند و به امامت نرسيده بودند چنين خبرى كه تصريح به نام ائمه دارد از اهميت ويژه اى برخوردار بوده و نشانگر اعتمادى است كه از سوى ائمه به آن حضرت وجود داشته است.

3. منزلت امام على اميرالمؤمنين عليه السلام

روايات حضرت عبدالعظيم به شكل هاى مختلف حاكى از منزلت و جايگاه بلند اميرالمؤمنين عليه السلام مى باشد. گاه به صورت تأويل آيات قرآن، گاه به نقل از رسول خدا صلى الله عليه و آله ، و گاه به استناد استدلال هاى كلامى در كلام اصحاب ائمه اطهار. كه اينك گزارش هر يك از اين دسته هاى مختلف روايات ايشان در اين موضوع را ملاحظه مى نماييد.

الف) آيات قرآنى

در روايات متعددى، آيات قرآنى همراه با تأويل و بيان معنايى كه آن گونه نازل شده، در نقل هاى حضرت عبدالعظيم عليه السلام آمده است.
در اين روايات در مقام بيان حقيقت و تأويل معانى الفاظ قرآنى مصداق واقعى آيه هم بيان شده و حضرت فرموده اند «اينگونه آيه نازل شده است». اما نه آن حضرت و نه هيچ كس ديگرى مدعى نيست كه الفاظ و اسامى زايد بر قرآن موجود به عنوان وحى قرآنى نازل شده اند بلكه مواردى كه لفظى زايد در آيه نقل شده و ادعا شده كه آيه اينگونه نازل شده اين مطلب اشاره به وحى بيانى و تبيين معناى آيه دارد. لذا اينگونه روايات را نمى توان دليل بر تحريف قرآن گرفت و اين اعتقاد با مذهب تشيع سازگار نيست.

صفحه از 88