بررسي كلي روايات حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 80

حوزه روايات اهل بيت دارد، شرح و بسط آن و دقت در مضامين روايات بسيار به جا و مناسب است و اين مقال اينك مجال آن را ندارد.

هشتم: زنان

در روايات حضرت عبدالعظيم گذشته از رواياتى كه درباره احكام زنان بود، رواياتى نيز در شأن و جايگاه زن و اشاراتى به راه سعادت و شقاوت زنان ديده مى شود.
در روايتى در شأن سيده زنان عالم حضرت فاطمه زهرا عليهاالسلام، نام فاطمه تفسير شده، كه او را به جهت بريده شدن از هر گونه شرى چنين نام داده اند. ۱
و درباره زنان حامله دلسوز و مهربان فرموده اند: اگر مرتكب گناه نشوند، نمازگزارانشان داخل بهشت مى شوند. ۲
از مهم ترين روايات در موضوع زنان، روايتى طولانى است كه حضرت عبدالعظيم به نقل از امام جواد عليه السلام و ايشان با ذكر سند از پدران و اجدادشان از اميرالمؤمنين عليه السلام نقل كرده اند كه من و فاطمه بر پيامبر وارد شديم و ايشان مى گريستند، وقتى سبب را پرسيدم آن حضرت نقل كرد كه در معراج، زنانى از امتم را ديدم كه عذاب مى شدند و به تفصيل عذاب هاى مختلف هر دسته از زنان را شرح كردند.
پس حضرت فاطمه پرسيدند، چه اعمالى موجب اين عذاب ها بودند؟ و آن حضرت يكايك گناهانى راكه موجب عذاب آن زنان بود برشمردكه عبارت بودند از: عدم حجاب از نامحرم، اذيت شوهر، عدم تمكين از شوهر، خروج از منزل بدون اجازه شوهر، زينت براى مردم، عدم نظافت و عدم غسل و كوچك شمردن نماز، حامله از زنا، زناكار، واسطه زنا، سخن چينى و دروغگويى، نوحه گرى و حسادت.

1.علل الشرايع، ج ۱، ص ۱۷۸؛ الامالى، صدوق، ص ۶۸۸؛ مسند عبدالعظيم حسنى، ص ۲۱۸، ح ۸۲.

2.الامالى، صدوق، ص ۸۵؛ مسند عبدالعظيم حسنى، ص ۱۸۴ و ۱۸۶، ح ۵۴.

صفحه از 88