بررسي كلي روايات حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 82

اين نوع احاديث كه به مكاتبه شهرت دارند در دو موضوع نبوت و رسالت ذى الكفل ۱ و علت تعفن غايط ۲ نقل شده اند.

2. مسايل

رواياتى كه مضمون آنها در جواب سؤال راوى از سوى امام بيان شده، به مسايل شهرت يافته اند غالباً اين مسايل با اضافه به سؤال كنندگان شناخته مى شوند. كه گاه اين مسايل به صورت كتاب مستقل تدوين مى شود كه به همين گونه شناخته مى شوند.
در مواردى نيز حضرت عبدالعظيم از امام جواد عليه السلام سؤالاتى را مطرح كرده است كه غالباً تفصيلى هستند. سؤال از احكام گوشت حيوانات و استناد امام به آيات در جواب ۳ و سؤال از معنى آيه شريفه: «اولى لك فأولى»۴ از مصاديق اين مسايل است.
در احاديث ديگرى از ايشان جريان گفتگو با امام جواد عليه السلام نقل شده، از جمله آنكه حضرت عبدالعظيم درباره قائم آل محمد با آن امام گفتگوهايى دارد. ۵
و درگفتگوى ديگرى آن حضرت ازامام جواد عليه السلام حديث هايى به نقل ازاجدادشان طلب كردند كه همه احاديث ـ كه با اصرار حضرت عبدالعظيم نقل شده ـ در موضوع اخلاق اجتماعى است. ۶ وگفتگوى ديگر به افضليت زيارت امام رضا عليه السلام از زيارت امام حسين عليه السلام در آن عصر اختصاص دارد كه حضرت عبدالعظيم براى تصميم خودش سؤال كرد. ۷
نكته قابل توجه در روايات حضرت عبدالعظيم آنكه در بسيارى از احاديث در نقل از امام هم نسب امام را به صورت كامل بيان كرده و هم درنقل احاديث به واسطه ائمه ازاجدادشان نقل حديث كرده است واين امر نيازبه تحقيق وتحليل دارد كه در اين مقال مجال آن نيست.

1.مسند عبدالعظيم حسنى، ح ۳۴ و ۱۱۰.

2.مسند عبدالعظيم حسنى، ح ۵۲.

3.مسند عبدالعظيم حسنى، ح ۱.

4.سوره قيامت، آيه ۳۴؛ مسند عبدالعظيم حسنى، ح ۱۵.

5.مسند عبدالعظيم حسنى، ح ۲۷ و ۹۳.

6.مسند عبدالعظيم حسنى، ح ۶۹.

7.مسند عبدالعظيم حسنى، ح ۸۷.

صفحه از 88