25
فصلنامه علمی - پژوهشی علوم حدیث شماره77

_ الحدائق الناضرة، شیخ یوسف بحرانی، قم: منشورات جامعه المدرسین فی الحوزه، بی‌تا.

_ رجال الطوسی، ابی جعفر محمد بن حسن طوسی، قم: مؤسسة النشر الاسلامی، پنجم، 1430ق.

_ رجال النجاشی، ابو العباس احمد بن علی نجاشی، قم: مؤسسة النشر الاسلامی التابعة لجماعة المدرسین، دهم، 1432ق.

_ روضة المتقین، محمد تقی مجلسی، تهران: مؤسسه کوشانپور، بی‌تا.

_ السرائر، ابن ادریس عجلی حلی، قم: مؤسسه النشر الاسلامی، 1410ق.

_ شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ابو القاسم نجم الدین محمد بن حسن هذلی، بیروت: دار الزهراء، اول، 1409ق.

_ شرح فروع الکافی، محمد هادی بن محمد صالح مازندرانی ‏(م1120ق)، قم: دارالحدیث، بی‌تا.

_ شفاء الصدور فی شرح زیارة العاشور، میرزا ابوالفضل تهرانی، تهران: انتشارات اسوه، دوم، 1387ش.

_ جواهر الکلام، محمد حسن نجفی، تهران: دار الکتب اسلامیه، سوم، 1367ش.

_ صوم عاشورا بین السنة النبویة و البدعة الأمویه، نجم الدین طبسی، قم: منشورات العهد، اول، 1427ق.

_ الصوم فی الشریعة الاسلامیة الغرّاء، محمد تقی سبحانی،، قم: مؤسسه الامام الصادق، اول، 1387ش.

_ العروة الوثقی مع تعالیق، امام خمینی، تحقیق: مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، تهران: مؤسسة العروج، دوم، 1427ق.

_ عیون اخبار الرضا، محمد بن علی بن حسین بن بابویه، تهران: دار الکتب اسلامیه، دوم، 1384ش.

_ غنایم الایام، ابو القاسم قمی، مشهد: مکتب الاعلام الاسلامی، بی‌تا.

_ الغنیة النزوع، ابی المکارم ابن زهره، قم: مؤسسه الامام الصادق علیه السلام.

_ الفهرست، طوسی، ابو جعفر محمد بن حسن طوسی(م460 ق)، قم، 1417ق.

_ الکافی(فروع)، ابو جعفر محمد بن یعقوب کلینی، انتشارات قدس، 1388ش.

_ مختلف الشیعة فی احکام الشریعة، علامه حلی، قم: مرکز ابحاث و الدراسات الاسلامیة، بی‌تا.


فصلنامه علمی - پژوهشی علوم حدیث شماره77
24

دروغ و افترا بودنش حکم کرده است.

4. نتایج

1. روزه عاشورا قبل از تشریع روزه رمضان بوده است و پس از آن نسخ و رها (ترک) شده است.

2. روایات منع کننده از روزه عاشورا اگر چه بعضی از نظر سند ضعیف هستند، در مجموع از روایات مجوز صوم قوی‌ترند.

3. اکتفای کلینی به نقل روایات منع می‌تواند دلیل بر کاستی در اعتبار روایات مجوز صوم عاشورا از منظر وی تلقی گردد.

4. روایات منع کننده از روزه عاشورا با سیره منقول امامان پس از واقعه جانکاه عاشورا (سعی در ترک روزه عاشورا) موافق‌ترند.

5. بر پایه برخی روایات با صبغه تاریخی، تأکید و مداومت بر روزه روز عاشورا پس از شهادت امام حسین علیه السلام از جعلیات و تبلیغات بنی امیه بوده است.

کتابنامه

_ اجود التقریرات، ابوالقاسم خویی، قم: مکتبة الفقیه، 1413ق.

_ اختیار معرفة الرجال، محمد بن حسن طوسی، جامعة مشهد المقدس.

_ الإستبصار فیما اختلف من الأخبار، ابو جعفر محمد بن حسن طوسی (م460 ق)، تهران: دار الکتب الاسلامیه، چهارم، 1363ش.

_ اشارة السبق، علاء الدین الحلبی، قم: جماعة المدرسین، بی‌تا.

_ امالی الطوسی، محمد بن حسن طوسی، تحقیق: عل اکبر غفاری، بیروت: دار المفید، 1414ق.

_ بحار الانوار، محمد باقر مجلسی، بیروت: دار احیاء التراث، سوم، 1403ق.

_ تهذیب الاحکام، محمد بن حسن طوسی، تهران: دار الکتب الاسلامیه.

_ تنقیح المقال فی علم الرجال، عبدالله مامقانی، قم: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لإحیاء التراث، اول، ۱۴۲۳ق.

_ توضیح المسائل، وحید خراسانی، قم: مدرسه باقر العلوم.

_ الجامع للشرایع، یحیی بن سعید حلی، قم: مؤسسه سیدالشهداء.

  • نام منبع :
    فصلنامه علمی - پژوهشی علوم حدیث شماره77
    تاريخ انتشار :
    1394
    سردبیر :
    محمد محمدی نیک (ری‌شهری)
    صاحب امتیاز :
    دانشکده علوم حدیث
    مدیر اجرایی :
    وحیدرضا نوربخش
    امتیاز :
    علمی پژوهشی
    آدرس اینترنتی :
    http://www.ulumhadith.ir
    جانشین سردبیر :
    سید محمدکاظم طباطبایی
تعداد بازدید : 12406
صفحه از 185
پرینت  ارسال به