حاشيه اي بر مقاله حضرت عبدالعظيم عليه السلام از نگاهي ديگر - صفحه 127

الشيعة خلق كأحمد بن أبي عبداللّه و أحمد بن ۱ محمد بن خالد وابوتراب الرويانى...؛
حضرت ابوالقاسم عبدالعظيم فرزند عبداللّه فرزند على فرزند حسن فرزند زيد فرزند امام حسن مجتبى ـ كه بر وى و پدرانش درود باد ـ پرهيزكار، ديندار، عابد، مشهور به امانت دارى، راستگو، آشناى با مسائل دين، معتقد به توحيد و عدل و كثيرالحديث و الروايه است وى از امام ابو جعفر محمد بن على بن موسى و از فرزند ايشان امام ابوالحسن عسكرى عليهم السلام روايت مى كند. اين دو امام عليهماالسلام نامه هايى براى وى نوشته اند حضرت عبدالعظيم حسنى نيز از ياران امام موسى بن جعفر و امام على بن موسى عليهماالسلامروايت دارد.
براى او كتابى است كه نامش را كتاب يوم و ليله گذاشته است و كتابهاى ديگرى دارد با نام روايات عبدالعظيم بن عبداللّه الحسنى. عدّه اى از بزرگان شيعه از وى روايت كرده اند؛ مانند احمد بن ابى عبداللّه و احمد بن محمد بن خالد و ابوتراب رويانى...
دقّت كنيد عالمان دين به اين گفتارها بها مى دهند و بر همين پايه، شخصيت والاى حضرت عبدالعظيم عليه السلام مورد تسالم آنان قرار مى گيرد.
اين كه ما در پذيرش شخصيت والاى اين راوى بزرگ و در مقام اثبات آن دچار مشكل مى شويم، براى آن است كه از مبناى مقبول عالمان و محقّقان شيعه فاصله گرفته ايم، آن گونه كه وحيد بهبهانى اشاره داشت.
ما در مقاله اى ديگر، گسترده تر از مبناى مقبول عالمان شيعه دفاع كرده ايم و سخنان طرفداران بسيار آن را تا حدودى آورده ايم و بر اين باوريم كه نويسنده فاضل

1.احمد بن محمد بن خالد با احمد بن ابى عبداللّه يكى است شايد منظور از اسم دوم محمد بن خالد كه پدر است باشد.

صفحه از 136