الشيعة خلق كأحمد بن أبي عبداللّه و أحمد بن ۱ محمد بن خالد وابوتراب الرويانى...؛
حضرت ابوالقاسم عبدالعظيم فرزند عبداللّه فرزند على فرزند حسن فرزند زيد فرزند امام حسن مجتبى ـ كه بر وى و پدرانش درود باد ـ پرهيزكار، ديندار، عابد، مشهور به امانت دارى، راستگو، آشناى با مسائل دين، معتقد به توحيد و عدل و كثيرالحديث و الروايه است وى از امام ابو جعفر محمد بن على بن موسى و از فرزند ايشان امام ابوالحسن عسكرى عليهم السلام روايت مى كند. اين دو امام عليهماالسلام نامه هايى براى وى نوشته اند حضرت عبدالعظيم حسنى نيز از ياران امام موسى بن جعفر و امام على بن موسى عليهماالسلامروايت دارد.
براى او كتابى است كه نامش را كتاب يوم و ليله گذاشته است و كتابهاى ديگرى دارد با نام روايات عبدالعظيم بن عبداللّه الحسنى. عدّه اى از بزرگان شيعه از وى روايت كرده اند؛ مانند احمد بن ابى عبداللّه و احمد بن محمد بن خالد و ابوتراب رويانى...
دقّت كنيد عالمان دين به اين گفتارها بها مى دهند و بر همين پايه، شخصيت والاى حضرت عبدالعظيم عليه السلام مورد تسالم آنان قرار مى گيرد.
اين كه ما در پذيرش شخصيت والاى اين راوى بزرگ و در مقام اثبات آن دچار مشكل مى شويم، براى آن است كه از مبناى مقبول عالمان و محقّقان شيعه فاصله گرفته ايم، آن گونه كه وحيد بهبهانى اشاره داشت.
ما در مقاله اى ديگر، گسترده تر از مبناى مقبول عالمان شيعه دفاع كرده ايم و سخنان طرفداران بسيار آن را تا حدودى آورده ايم و بر اين باوريم كه نويسنده فاضل
1.احمد بن محمد بن خالد با احمد بن ابى عبداللّه يكى است شايد منظور از اسم دوم محمد بن خالد كه پدر است باشد.