تاريخ : چهارشنبه 1395/9/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 55246
انجام امور برنامه‌ریزی شده اسلامی برای فعالیت در فضای مجازی

انجام امور برنامه‌ریزی شده اسلامی برای فعالیت در فضای مجازی

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث گفت: اکنون همه افراد در گروه‌های مجازی هستند و فکر و اندیشه خود را از گروه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند و باید فکری برای آنها کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجت‌الاسلام رضا برنجکار ظهر امروز در چهارمین جشنواره پژوهشی پژوهشگاه قرآن و حدیث و هفتمین همایش حدیث پژوهش که در تالار علامه مجلسی مؤسسه دارالحدیث برگزار شد، با بیان اینکه پژوهشکده‌ها و گروه‌ها هسته اصلی پژوهشگاه هستند،‌ اظهار کرد:

کار پژوهشی در پژوهشکده‌ها انجام می‌شود و طرح‌هایی برای پروژه‌ها طراحی خواهد شد و در نهایت در ستاد و شورای پژوهشی پژوهشگاه مورد نقد، بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: تقاضا داریم طراحی این پروژه‌ها باید به نیازها توجه شود و از بین مشکلات و نیازها باید به اولویت‌پردازی صورت گیرد.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث با بیان اینکه پژوهشگران این هدف را دنبال می‌کنند تا معارف اهل بیت(ع) را بفهمند و سپس آن را منتقل کنند، گفت:

مراکز آموزشی و پژوهشی و رشته‌هایی داریم که به علوم قرآن و حدیث و مباحث روشی و مقدماتی می‌پردازند، ولی دارالحدیث تنها مرکزی است که بر اساس قرآن و حدیث معارف دینی را در ابعاد مورد نیاز با روش اجتهادی تولید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بر تولید علوم انسانی اسلامی تأکید کردند ولی برخی قبول ندارند و علم را سکولار می‌دانند، در حالی که ما این فکر را نداریم.

برنجکار عنوان کرد: یک نظریه در عمل ما را می‌تواند به تعالی برساند یا منجر به انحطاط شود، اسلام همراه اهل بیت(ع) مبنا و اساس برای نظریه‌پردازی در اقتصاد، ‌روانشناسی و علوم مختلف انسانی است.

وی با بیان اینکه اگر نظام اسلامی بخواهد به طور کامل اسلامی باشد، بدون علوم انسانی اسلامی ممکن نیست، گفت:

این علوم را بدون مبانی قرآن و حدیث نمی‌توان به دست آورد، این کار را دارالحدیث و پژوهشگاه قرآن و حدیث انجام می‌دهد.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث تأکید کرد: باید اخلاص و روحیه شادابی خود را حفظ کنیم، نباید دچار روزمرگی شویم، باید بفهمیم اهل بیت(ع) چیست و به دیگران بفهمانیم تا افراد بر اساس فکر اهل بیت(ع) در بخش‌های مختلف به نظریه‌پردازی بپردازند.

وی با بیان اینکه روحیه خلاقیت در پژوهش بسیار مهم است، گفت:

باید روحیه پژوهش، خلاقیت و نوآوری را تقویت کنیم، این نوآوری‌ها از پژوهشگر شروع می‌شود و در ستاد و شورای پژوهشی پخته‌تر می‌شود و سپس به مرحله عمل می‌رسد.

برنجکار عنوان کرد: باید فرد در گروه، گروه در پژوهشکده و پژوهشگاه فعالیت داشته باشد و خرد جمعی را طراحی و اجرایی کنند و از فکر یکدیگر در همه مراحل به بهره‌برداری بپردازند، اینگونه نوآوری در پژوهشگاه تقویت می‌شود.

وی مباحث روشی را مورد توجه قرار داد و افزود: باید روی روش‌ها کار کرد تا آنها تکمیل شود، باید روی اصلاح و تکمیل روش‌ها فکر کرد.

قائم مقام پژوهشگاه قرآن و حدیث یادآور شد: اگر بهترین و قوی‌ترین کارها انجام شود ولی به مخاطب خود نرسد، گویی کاری صورت نگرفته و خاک می‌خورد، این کار باید در عرصه‌های مختلف انجام شود.

وی با بیان اینکه اکنون همه افراد در گروه‌های مجازی هستند، فکر و اندیشه خود را از گروه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، گفت:

باید فکری برای آنها کرد، داعش که جوانان، شیعیان و مسلمانان را نابود می‌کند، از طریق گروه‌های مجازی و اجتماعی است.

برنجکار خاطرنشان کرد: وهابی‌ها افرادی را تربیت کردند که در سیستم‌های مجازی پیرو دارند، باید وارد این عرصه‌ها شویم، اگر اقدامی در این زمینه صورت نگیرد، عقب می‌مانیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :