بازيابى متون كهن امامى در آثار شيخ صدوق - صفحه 13

على بن ابى طالب المحمدى عن كثير بن عياش القطان ـ و كان ضعيفا و خرج ايام ابى السرايا معه ، فاصابته جراحة ـ عن زياد بن المنذر ابى الجارود عن ابى جعفرالباقر عليه السلام (الفهرست ، ص 131 ـ 132).
شيخ صدوق از اين تفسير با همين سلسله سند ، گاه از طريق على بن حاتم نوفلى (الامالى ، ص 124 ، 316) و در ديگر موارد به واسطه محمد بن ابراهيم بن اسحاق طالقانى (زنده به سال 339 ق) حديث نقل كرده است (التوحيد ، ص 236؛ معانى الاخبار ، ص 45).
آخرين نكته درباره كتاب التوحيد ، نقل كردن مجموعه اى از احاديث ، به گردآورى و تدوين محدث مشهور اماميه كوفه على بن حسن بن فضال است. نجاشى به نقل از احمد بن حسين غضائرى (متوفى 411 ق) نوشته است:
و ذكر احمد بن الحسين رحمه اللّه انه رأى نسخه أخرجها أبوجعفر بن بابويه و قال حدثنا محمد بن ابراهيم بن اسحاق الطالقانى قال حدثنا احمد بن محمد بن سعيد قال حدثنا على بن الحسن بن فضال عن أبيه عن الرضا و لايعرف الكوفيون هذه النسخه ولارؤيت من غيرهذا الطريق (الرجال ، ص 258).
نجاشى خود نيز به اين گفته ابن غضائرى افزوده است كه ابن فضال از پدرش روايت نكرده است : «ولم يرو عن أبيه شيئا» (همان). اين روايات صبغه تفسيرى دارد و ظاهرا برگرفته از كتاب التنزيل من القرآن و التحريف ابن فضال باشد. شيخ صدوق با همين سلسله سند رواياتى در آثار متعدد خود نقل كرده است (براى مثال ر. ك : الامالى ، ص 10 ، 17 ، 63 ـ 64 ، 73 ، 129 ، 222 ، 558 و 611؛ معانى الاخبار ، ص 13 ، 52 ، 102 ، 373 ـ 374 ؛ التوحيد ص 229). تنها يك روايت با اين سلسله سند آورده است ، و به دو طريق ديگر رواياتى از اين كتاب ابن فضال تخريج كرده است. چهار روايت از اين كتاب را به روايت محمد بن ابراهيم بن احمد بن يونس معاذى (التوحيد ، ص 162 ـ 163) و روايتى طولانى از طريق محمد بن بكران نقاش (التوحيد ، ص 232 ـ 234) از ابن فضال

صفحه از 33