نگاهى به « تفسير من وحى القرآن » علّامه سيد محمد حسين فضل اللّه‏ - صفحه 108

در مجلد آخر ، فهرست موضوعاتِ تفسيرى آمده است .
ب . علّامه سيد محمد حسين فضل اللّه در سال 1354 ه . ق در نجف اشرف به دنيا آمد. از كودكى به فراگيرى ادبيات عرب در مكتب خانه ها و مدارس نجف پرداخت. وى در دوران تحصيل خود از اساتيدى چند بهره جسته است از جمله :
1 . پدرش سيد عبدالرؤف فضل اللّه رحمه الله او سطوح و منطق و معانى و بيان را نزد پدرش به پايان رسانيد.
2 . آيت اللّه العظمى خويى رحمه الله ، كه درس خارج را نزد ايشان استفاده كرده است.
3 . سيد محسن حكيم رحمه الله ، ايشان از مراجع بزرگوار نجف بوده اند كه صاحب تفسير من وحى القرآن درس خارج را نزد ايشان فرا گرفته است .
علّامه فضل اللّه آثار و تأليفات متعددى در حوزه فقهى و نيز در زمينه مسائل گوناگون فرهنگى معاصر به رشته تحرير در آورده اند ؛ از جمله فقه الشريعة ، كه رساله عمليه ايشان است و جلد اول آن به تازگى چاپ شده است؛ نيز آراءٌ فى المرجعية الشيعية كه مجموعه اى از مقالات از نويسندگان متعدد با مقدمه ايشان است. همچنين آفاق الروح فى أدعية الصحيفة السجادية ، كه شرح و تفسيرى بر صحيفه سجاديه است .
همچنين از ديگر تأليفات ايشان مى توان به مجموعه هايى اشاره كرد از جمله : الحركة الاسلامية ، تأملات اسلامية حول المرأة ، قرائة جديدة لفقه المرأة الحقوقى ، قضايانا على ضوء الاسلام ، فى رحاب اهل البيت ، فى رحاب دعاءِ الافتتاح و حديث عاشورا .

بخش دوم . مبانى كلى تفسير در ديدگاه مفسّر

مفسر در آغاز مقدمه چاپ دوم كتاب ، درباره روش بيانىِ قرآن ، به بررسى برخى از ديدگاه ها مى پردازد. ايشان بحث را با سؤال هاى زير آغاز مى كند :
1 . آيا قرآن كتابى است كه زبان و مفاهيم آن پيچيده است ، و به كارشناسانى نياز دارد كه اين پيچيدگى هاى معنايى را بگشايد؟ يا برعكس كتابى است كه براى همه مردم آمده است و به گونه اى است كه هر كس ، خواه عالِم يا عامى ، مى تواند به اندازه توانايى هاى خود بدان نزديك شود و از آن بهره جويد؟ مسئله محكم و متشابه ، ظاهر و باطن و ديگر

صفحه از 134