تاريخ : سه شنبه 1389/3/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 5537
بازسازی علوم انسانی نيازمند بهره گيری از آموزه های دينی است

بازسازی علوم انسانی نيازمند بهره گيری از آموزه های دينی است

News

سه شنبه 4/3/89

راوي: ايجاد تحول در علوم انسانی نيازمند دو راهكار است.اولين راهكار، بومی سازی علوم انسانی شكل گرفته شده در فضای غربی و تبديل آن به شكلی است كه مشكلات جامعه ما را حل نمايد.راهكار بعدی بازسازی مجدد اين علوم با توجه به آموزه های دينی و اسلامی می باشد كه در اين راه بايد به شبهات مطرح شده پاسخ داد.حجت السلام و المسلمين «ضميری»

حجت السلام و المسلمين «ضميری» مدير گروه علوم اجتماعی و حديث، مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث، در گفتگو با راوي به معرفی و تشريح عملكرد گروه علوم اجتماعی و حديث موسسه دارالحديث پرداخت و افزود: اين گروه در سال 82 پايه گذاری شد. در ابتداء فعاليت اين گروه، به صورت تئوری انجام شد. اين گروه در آغاز كار اهداف مهمی را برای خود طرح ريزی كرد كه از جمله آنها می توان به تبيين احاديث با رويكرد جامعه شناسی، تلاش برای دست يابی و بازسازی نظريه های دينی با صبغه اجتماعی و نقد نظريات و تئوری های غربی با رويكرد حديثی و قرآنی جهت بازسازی يك نظريه اشاره كرد. در حقيقت ما با بررسی نظريه هايی چون كنت، وبر و.... با رويكرد احاديث دينی متوجه می شويم كه چه نقد هايی براين نظريه ها وارد است.
وی با اشاره به ضرورت بررسی احاديث اجتماعی با رويكرد جامعه شناسی تصريح كرد: فعاليت اصلی اين گروه در حقيقت كشف رابطه بين مباحث اجتماعی و احاديث اسلامی است. جامعه شناسی يك علم است كه به مطالعه زندگی بشر، نهاد های اجتماعی، كنش های اجتماعی پرداخته و آنها را مورد بررسی قرار می دهد. بخش اعظمی از آموزه های دينی ما ناظر بر مسائل اجتماعی چون خانواده، روابط اجتماعی، معاشرت، تغييرات اجتماعی، سياست، حكومت، اقتصاد و... می باشد.لذا آنچه كه زير بنای تاسيس اين گروه شد كشف و تبيين مناسبات اين دو حوزه معنايی بود.البته اين بدان معنی نيست كه اصل را برآموزه های اجتماعی قرار داده و احاديث را هماهنگ با آنها كنيم؛ چرا كه اين كار نوعی تفسير به رای محسوب می شود بلكه كار ما شناخت احاديث اجتماعی از دريچه نظريات، تئوريه ها و تحليل های جامعه شناسی می باشد و اولويت اين گروه نيز احاديث دينی است. نكته جالب اين است كه در بررسی احاديث اجتماعی متوجه برخی از مسائل اجتماعی می شويم كه تاكنون در علم جامه شناسی مطرح نشده اند.
مدير گروه علوم اجتماعی و حديث مؤسسه دارالحديث افزود: يكی از مهم ترين كارهای اين دفتر تاليف كتاب «مناسبات حديث و جامعه شناسی» است كه در اين كتاب از طريق مصاحبه با بزرگان حوزه و دانشگاه، به معرفی مباحث روز جامعه شناسی، ارائه نظريات و رويكردهای مختلف در مورد علوم اجتماعی و حديث پرداختيم.از ديگر اقدامات انجام شده در اين دفتر می توان به تاليف كتب مورد نياز همچون انديشه اجتماعی در روايات امر به معروف و نهی ار منكر تاليف غلامرضا اورعی، انحرافات اجتماعی از ديدگاه امام علی(عليه السلام) تاليف فولادی، انديشه اجتماعی پيامبر اعظم تاليف محمد رضا ضميری، جامعه شناسی صله رحم تاليف محسن طوسی، و تبيين و تبويب جامعه شناسی احاديث خانواده تاليف قاسم ابراهيمی پور و جامعه پذيری از ديدگاه احاديث تاليف ميرصالح حسينی اشاره كرد.
حجت الاسلام ضميری افزود: ايجاد تحول و تغيير بنيادی در علوم انسانی با نگرش دينی يك امر ضروری است كه بايد در اين مورد به مبانی و زيرساخت هايی چون معرفت شناسی، انسان شناسی و هستی شناسی توجه ويژه ای كرد چرا كه اين علوم به نوعی متاثر از مكاتبی چون سكولاريزم توليد شده اند و مقام معظم رهبری نيز بارها بر اين مسئله تاكيد نموده اند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :