تاريخ : سه شنبه 1389/3/4 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 5538
تداوم محبوبيت و جايگاه مردمی روحانيت علّت مبقيه نظام است

تداوم محبوبيت و جايگاه مردمی روحانيت علّت مبقيه نظام است

News

سه شنبه 4/3/89

راوي: محبوبيت روحانيت و جايگاه مردمی آن ها علّت مبقيه نظام مقدس جمهوری اسلامی است، يعنی اگر اين محبوبيت در ميان مردم از بين برود نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولايت فقيه نيز از دست خواهد رفت.آيت الله محمدی ری شهری

به گزارش راوي، آيت الله محمدی ری شهری در ديدار روحانيون و ائمه جماعات شهرستان ری با اشاره به يكی از سخنرانی های مهم امام خمينی (ره) در سال 59 در پی واقعه كشف كودتای نوژه افزود: امام خمينی (ره) در آن سخنرانی كه در جمع روحانيون انجام شد، به صراحت فرمودند كه هيچ ترس و واهمه ای از كودتای نظامی وجودندارد ولی خطر اصلی اين است كه روحانيت نتواند وظيفه خود را در برابر مردم به درستی انجام داده و محبوبيت خود را از دست بدهد.
وی گفت: با بررسی سخنرانی مهم امام خمينی (ره) و تطبيق آن با شرايط كنونی مشخص می شود كه ايشان به درستی پيش بينی داشته اند كه دشمنان در دراز مدت برنامه ريزی و تلاش خواهند كرد تا سرمايه محبوبيت مردمی از دست روحانيت گرفته شده و با ايجاد فاصله ميان مردم و روحانيت و اختلاف افكنی در ميان مردم به نظام مقدس جمهوری اسلامی ضربه بزنند.
آيت الله محمّدی ری شهری با استناد به فرموده امام راحل افزود: همه اين كينه ورزی ها به اين دليل است كه دشمنان اسلام، ضربه ای را كه از روحانيت متحمّل شده از هيچ كس نخورده است و روحانيت عامل شكست بزرگ قدرت های استكباری در طول تاريخ خصوصا در انقلاب اسلامی ايران بوده است.
توليت آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم الحسنی عليه السّلام افزود: يكی از نكاتی كه بايد در اين زمينه مورد توجه قرار بگيرد اين است كه دشمنان ما برای ضربه زدن به اين محبوبيت برنامه مفصل، دقيق و دراز مدّت دارند، اما متأسّفانه در مقابل برای تقويت محبوبيت روحانيت برنامه منسجم و دقيقی وجود ندارد.
رييس دانشكده علوم حديث با طرح اين پرسش كه بايد چه كنيم كه اين سرمايه محبوبيت افزايش پيدا كرده و در مقابل از آن كاسته نشود؟ به بيان مواردی از علل افزايش محبوبيت مردمی روحانيون و همچنين علل كاهش آن پرداخت.
آيت الله محمدی ری شهری با استناد به آيه شريفه « ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات سيجعل لهم الرّحمن ودّا » گفت: پاسخ جامع اين سئوال در آيه 96 سوره مريم نهفته است زيرا طبق وعده محتوم الهی، خداوند متعال، محبت و مودّت افراد صالح را در قلوب انسان های خوب قرار می دهد.
وی همچنين به زهد و بی نيازی به آنچه در دست مردم است به عنوان عامل ديگر افزايش محبوبيت در ميان مردم نام برد و با استناد به روايتی از امام صادق (ع) گفت: طبق روايت است كه اگر انسان بخواهد كه مورد محبت الهی قرار گيرد می بايست بی رغبتی نسبت به دنيا داشته باشد و اگر بخواهد كه مورد محبت مردم باشد بايد نسبت به آنچه در دست مردم است بی رغبت باشد از اين رو بايد هميشه مردم احساس كنند كه روحانی از آنچه در دست آنان است بی نياز و مستغنی است.
توليت آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم الحسنی عليه السّلام همچنين به تواضع، حسن خلق، حسن نیّت، حسن ظن، حسن معاشرت و افشای سلام به عنوان ساير عوامل افزايش محبوبيت نام برد و گفت: می بايست همه تلاش كنند تا در حيطه مسئولیّتی خود به تقويت اين عوامل برای افزايش محبوبيت روحانيت و جلوگيری از كاهش آن بپردازند.
وی با بيان اين مطلب كه هرقدر روحانی از محبوبيت و جاذبه بيشتری برخوردار باشد، بيشتر می تواند در انجام رسالت خود موفّق باشد افزود: سرمايه محبوبيت در جامعه برای همه لازم است اما برای قشر روحانی ضرورت بيشتری دارد.
آيت الله محمّدی ری شهری گفت: بنا به پيش بينی امام خمينی (ره) توطئه های دشمنان در ابعاد مختلف در حال شكل گيری است و از اين جهت می بايست بسيار مراقب بود، از جمله اين برنامه ريزی های فرهنگی در جهتی است كه به طور مثال روحانی در مجالس ختم در مساجد حضور نداشته باشد يا مثلا ابزار و آلات موسيقی به مسجد آورده شود كه در برابر آن ها بايد هوشياری لازم صورت گيرد.
وی همچنين ضعف افراد روحانی نما را از جمله عوامل كاهش محبوبيت روحانيت دانست و گفت: عده ای هميشه وجود دارند كه لباس روحانيت را وسيله كسب و كارشان كرده اند، در حالی كه از سواد و تقوا بی بهره اند و موجب ضربه زدن به كلّ روحانيت می شوند.
آيت الله محمّدی ری شهری همچنين مديريت جامع و نظارت بر شئون را از ديگر لوازم مراقبت از ميزان محبوبيت روحانيت در جامعه برشمرد.
وی گفت: عامل مهم ديگری كه در اين ميان صدمه زيادی به ميزان محبوبيت روحانيت می زند وجود اختلاف ميان روحانيون است، چنانچه مردم اگر روحانيان را در حالی ببينيد كه باهمديگر اختلاف و درگيری دارند، به آن ها بدبين خواهند شد.
توليت آستان مقدّس حضرت عبدالعظيم الحسنی عليه السّلام در آغاز با گرامی داشت سالروز فتح خرمشهر و دلاوری های رزمندگان اسلام در هشت سال دفاع مقدّس، اين پيروزی بزرگ را يكی از بركات بزرگی دانست كه خداوند بواسطه محبوبيت امام (ره) شامل مردم ايران كرد و گفت: اعتماد مردم به روحانيت و در رأس آن ها محبوبيت امام يكی از رموز پيروزی انقلاب اسلامی بود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :