تاريخ : پنج شنبه 1395/10/2 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 55429
آغاز همایش ملی «صدف کوثر»

آغاز همایش ملی «صدف کوثر»

همایش ملی صدف کوثر؛ بزرگداشت حضرت خدیجه(س) صبح امروز دوم دی ماه، با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالن قدس مجتمع آموزشی امام خمینی(ره) آغاز شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) پیام تصویری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب که چندی قبل در  قالب دیدار دست‌اندرکاران همایش ارائه شده بود، صبح امروز، دوم دی ماه در همایش ملی «صدف کوثر» پخش شد.

این همایش در نوبت عصر نیز در جامعه الزهراء ادامه می‌یابد و آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه وآیت‌الله ری شهری، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع) سخنرانی خواهند کرد.

در ابتدای نوبت صبح این همایش، علیرضا عالمی در مقاله‌ای با عنوان زیست‌نامه مستند حضرت خدیجه(س) گفت:

دو دلیل سبب شد تا بنده زیست‌نامه را مورد مطالعه قرار دهم که اولین آن فقر گزارشاتی در این زمینه بوده است زیرا آن حضرت با وجود تاثیرگذاری در پیدایش اسلام به لحاظ علمی، مظلومه هستند.

این محقق بیان کرد: اگر به کتب گذشته شرح حال‌نگاری مراجعه کنیم می‌بینیم اولین فردی که در میان زنان مورد توجه بوده ایشان است ولی چهار صفحه مطلب بیشتر در مورد ایشان وجود ندارد و این مظلومیت تا به حال وجود دارد.

وی افزود: دلیل دوم من هم این بود که ما هر تحقیقی بخواهیم در مورد آن حضرت داشته باشیم باید مبتنی بر زیست‌نامه باشد و در این زیست‌نامه نیز تلاش کردم تا در مورد خواهران و برادران آن حضرت مطالبی ارائه شود و در بخش دوم نیر حیات آن حضرت تا ازدواج با پیامبر(ص) مورد مطالعه قرار گرفت البته گزارشات بسیار محدودی در این زمینه وجود داشت.

این محقق بیان کرد: در مورد شغل و پیشه آن حضرت نیز در بیان مورخان ذکر شده که ایشان تاجر بودند البته کسانی مانند یعقوبی رابطه تجاری پیامبر و خدیجه(س) قبل از ازدواج را رد کرده‌اند همچنین برهه دیگری نیز که در مقاله مورد توجه بوده ازدواج با پیامبر است که باز هم با فقر اطلاعات در این عرصه مواجه هستیم از جمله اینکه در مورد فرزندان پسر ایشان اطلاعات دقیقی نداریم و وجود برخی از آنان محل اختلاف است.

این پژوهشگر با اشاره به برهه بعثت بیان کرد:

در این مورد گزارشات زیادی وجود دارد ولی برخی شبهات و نارسایی‌ها نیز در این گزارشات دیده می‌شود که از جمله آن حضور حضرت در خانه ورقة بن نوفل در جریان بعثت است و بحث بعدی نیز حمایت‌های حضرت خدیجه از پیامبر است.

عالمی عنوان کرد: حضرت در زمان جاهلیت، خدیجه طاهره نامیده شده و در لسان احادیث و روایات نیز بیشتر بر این لقب تاکید شده است و روایات فراوانی در مورد جایگاه آن حضرت وجود دارد.

وی با اشاره به روش خود در این مقاله تصریح کرد:

روش من در تدوین این مقاله بیشتر تاریخی _ استنادی بوده و کتب تفسیری و روایی را مورد توجه قرار داده‌ام البته یکسری ابهامات و شبهاتی نیز وجود دارد که تلاش شده به آن‌ها پاسخ داده شود.

سپس محمدعلی مجاهدی، پدر شعر آئینی کشور با قرائت شعری در مورد پیامبر(ص) و حضرت خدیجه(س) از مقام شامخ بزرگترین شخصیت‌های آفرینش تجلیل کرد و در سخنان کوتاهی گفت:

حضرت خدیجه(س) واقعا مظلوم بوده و هستند و گزارشات مخدوشی نیز در مورد ازدواج‌های متعدد آن حضرت مطرح است که برخی مورخان آن را  رد کرده‌اند.

یادآور می‌شود نوبت عصر این همایش نیز با سخنرانی آیت‌الله ری‌شهری در جامعه‌الزهراء(س) برگزار خواهد شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :