محدّثان و علماى امامى رى (تاپايان قرن چهارم) - صفحه 286

يافت. وجود يازده صحابى رازى در جمع اصحاب امام رضا عليه السلام ، زمينه مساعدى را براى نشر احاديث آن امام در رى فراهم ساخت و ارتباط اين شهر را با ائمه عليهم السلام ، به اوج خود رسانيد.
در ميان اصحاب جوادالائمه عليه السلام به نُه صحابى رازى برمى خوريم. پيوستگى ارتباطات اهل رى با ائمه عليهم السلام در زمان امام هادى عليه السلام به عمق يافتن اعتقادات شيعيان رى و استوارى تشيّع اماميه در اين شهر انجاميد. از بين صحابيان امام هادى عليه السلام ، ده نفر رازى هستند كه با احتساب عبدالعظيم حسنى (كه پناهنده شدن وى به اين شهر، خود نشان از وجود يارانى وفادار به او و همچنين پايگاه قابل اعتماد شيعيان در اين شهر دارد) به يازده نفر مى رسد. وجود يكى از نوّاب و وكلاى مورد وثوق امام هادى عليه السلام در رى، خود دليلى بر اين مدّعاست.
در زمان امام عسكرى عليه السلام كه به واسطه گسترش تشيّع در جهان اسلام، امام شديدا تحت نظر بودند (و حتى معتمد عبّاسى سعى داشت با كشتن فرزندى كه قرار بود براى امام به دنيا بيايد، ريشه امامت را خشك كند) تعداد صحابيان رازى امام به شش نفر مى رسد.
در زمان غيبت صغراى امام زمان (عج) نيز دو تن كه يكى از نوّاب و وكلاى امام زمان است (با نام محمد بن جعفر اسدى) و ديگرى از مكاتبه كنندگان با امام (با نام مخلّد بن موسى رازى) ارتباط مستقيمى با ناحيه مقدّسه داشته اند.
در مجموع، شهر رى با احتساب 44 صحابى، بعد از شهر قم با حدود 140 صحابى، ۱ بالاترين و ارتباط و پيوند را با ائمه اماميه عليهم السلام در سرزمين هاى شرقى خلافت داراست. ۲

1.نَثْرُ الدّرّ، ابوسعيد منصور الحسينى الآبى، تحقيق: محمدعلى قرنة، الهيئة المصرية العامة للكتاب، ج ۱، ص ۴۲۷.

2.تراثنا، السنة الاولى، العدد الثالث، ص ۱۸۶ـ۱۸۷.

صفحه از 288