تاريخ رى و شخصيت حضرت عبدالعظيم الحسنى(ع) - صفحه 338

هويت و شخصيت حضرت عبدالعظيم عليه السلام

عالم بصير و محدث خبير حضرت امام زاده عبدالعظيم الحسنى عليه السلام گوهرى است درخشنده از درياى كمال شرف و ستاره اى است تابنده از آسمان جلال نسب، داراى مناقب و مكارم و فضائل و محامد و از اكابر علماء و از اعاظم رواة و محدثين آل محمد سلام اللّه عليهم اجمعين مى باشند.
حضرتشان به چهار واسطه به امام دوم حضرت امام حسن مجتبى عليه السلام مى رسد و به اين ترتيب فرزند عبداللّه فرزند على فرزند حسن فرزند زيد فرزند امام ممتحن حسن بن اميرالمؤمنين عليهم السلام مى باشند. گواه كمال او در علم به اصول عقائد و آداب و فروع احكام آن كه امام هادى عليه السلام به (ابى حماد رازى) گفت (هرگاه تو را مسائل دشوار پيش آيد آن را از عبدالعظيم الحسنى بپرس و سلام مرا بدو برسان و پس از عرض عقائد خود بر آن امام همام او را تصديق و دعاء بخير كرد).
شاهد مقام او در صدق و تقوى آن كه به زيارت او سفارش شده و زيارت او همانند زيارت ابى عبداله الحسين عليه السلام شمرده شده است، چنانكه شيخ صدوق رحمه الله روايت كرده است مردى از مردم رى گفت بر امام هادى عليه السلام وارد شدم، از من پرسيد كجا بودى؟ گفتم به زيارت سيدالشهداء رفته بودم. فرمود: آگاه باش اگر قبر عبدالعظيم الحسنى را كه نزد شما است زيارت كرده بودى مثل اين بود كه حسين بن على را زيارت كرده باشى.
او در عهد امامت امام موسى الكاظم عليه السلام در سالهاى 170 تا 180 ولادت يافته و در عهد امامت امام هادى عليه السلام در سالهاى 251 تا 255 وفات يافته است. حضرت عبدالعظيم موفق به درك عصر امام موسى الكاظم و امام على الرضا و امام محمدالجواد و امام على الهادى و امام حسن العسكرى عليهم السلام شده اند و از امام جواد و امام هادى عليهماالسلاماخذ علم و حديث كرده اند.
حضرتشان به امر امام هادى عليه السلام به آمدن ايران كه مردم آن به صفا و خلوص در حب و ولاء آل محمد عليهم السلام موصوف و معروف بوده اند و به منظور نشر و بسط معارف آل محمد و نيز فرار از ظلم و جور خلفاء بنى العباس مأمور گرديده است.

صفحه از 346