تاريخ رى و شخصيت حضرت عبدالعظيم الحسنى(ع) - صفحه 343

4ـ كتيبه هاى كوفى آهنين: اين كتيبه ها متعلق به يك در آهنين است كه احتمالاً در قرون پنجم و ششم در عهد سلجوقيان نوشته شده و در زمان صفويه آن ها را روى در آهنين كنونى كوبيده اند اين كتيبه ها در خزانه آستانه نگهدارى مى شود.
5ـ در مسجد هلاكو: پيش از اين در محل مقبره ناصرالدين شاه مسجدى بود كه به نام مسجد هلاكو خوانده مى شد. اين مسجد درى داشت كه بعدا در گوشه جنوب شرقى مسجد بالاسر نصب شد. اين در كه منبت كارى هنرمندانه اى دارد در شمال ايوان حضرت امامزاده حمزه عليه السلام نصب شده است و تاريخ روى آن 848 متعلق به دوره سلطنت شاهرخ ميرزا پسر اميرتيمور است.
6ـ قرآن هاى خطى: در خزانه آستانه قرآن هاى خطى بسيار نفيسى وجود دارد كه يكى از آن ها به شماره 82 در موزه ايران باستان نگهدارى مى شود: تاريخ تحرير اين قرآن سال يازدهم سلطنت شاه طهماسب صفوى است.
7ـ روپوش زرى: اين روپوش كه براى پوشش ضريح مرقد مطهر تهيه شده از زريهاى كهن عصر صفوى است كه در صندوقى نگهدارى مى شود.
8 ـ فرامين: در خزانه آستانه، فرامين سلطنتى متعددى موجود است كه قديمى ترين آن ها فرمان شاه طهماسب صفوى به سال 961 هجرى است. اين فرمان مربوط به رقبات موقوفه و توليت آستانه است.

وضع فعلى آستانه

از اواسط سال 1347 شمسى كه امور آستانه حضرت شاهزاده عبدالعظيم الحسنى عليه السلام به سازمان اوقاف محول گرديد، ضرورت ايجاب مى كرد كه اداره متعلقات اين بارگاه قدسى با تحولات دوران سازندگى و عصر رستاخيز هماهنگ و همگام شود لذا اصلاحات اساسى آستانه از محل نذور زائران و وجوه سرنثار آغاز گرديد.
تشكيلات ادارى و مالى آستانه براساس اصول نوين علمى و ادارى استوار شد و درآمد آن به حساب شماره 1840 بانك ملى ايران شعبه شهر رى واريز گرديد.

صفحه از 346