تاريخ رى و شخصيت حضرت عبدالعظيم الحسنى(ع) - صفحه 344

نوسازيهايى كه در اين مدت در صحن و حرم مطهر انجام شده است به خلاصه زير به نظر خوانندگان گرامى مى رسد:
1ـ در محل مخروبه اى كه در كنار حرم حضرت امامزاده حمزه عليه السلام قرار داشت مسجد مجللى طبق اصول معمارى باستانى ساخته شد.
2ـ صحن مطهر حضرت عبدالعظيم الحسنى عليه السلام و صحن ناصرى و مساجد و ايوان آئينه با كمك صاحبان كارگاههاى سنگ برى و اعتبارات آستانه با سنگ هاى سنندجى و تيشه اى مفروش شد.
3ـ ترميم و تجديد آئينه كارى رواق و بين الحرمين با كمك افراد خير و نيكوكار.
4ـ در ضلع غربى صحن مطهر سقاخانه بزرگى ساخته شده كه به شش دستگاه آب سردكن مدرن مجهز است.
5ـ در باغچه عليجان آبريزگاه بهداشتى و مجهز براى زائران ايجاد گرديد.
6ـ مسجد مردانه واقع در ضلع غربى حرم مطهر كه مخروبه بود به صورت اصلى و باستانى آن تجديد ساختمان شد.
7ـ بجاى در حرم حضرت امامزاده حمزه عليه السلام كه فرسوده و محقر بود در مجلل و باشكوهى به سبك عهد صفوى ساخته و نصب شد كه با روكش طلا و نقره منقوش است.
8 ـ مسجد زنانه حضرت شاهزاده عبدالعظيم عليه السلام و مسجد زنانه امامزاده حمزه عليه السلام كه بر اثر مرور زمان خراب شده بود طبق اصول معمارى تجديد بنا شد.
9ـ در حد فاصل ميان حرم امامزاده حمزه عليه السلام و مقبره ناصرى كه مربوط به دوران سلطنت شاهرخ (807 تا 850 هجرى) است تعميرات اساسى انجام و براى محافظت در قاب شيشه اى مخصوصى قرار داده شد.
10ـ در انتهاى راهرو بين الحرمين، در چوبى فرسوده اى قرار داشت كه در شرف انهدام و بسيار نازيبا بود و با سنگ هاى مرمر كف و بدنه راهرو هماهنگ نبود، لذا اين در برداشته شد و به جاى آن ديوار مستحكمى بنا گرديد كه روى آن تا سقف آينه كارى شده و منظره بديعى از دور به وجود آورده است.

صفحه از 346