تاريخ : سه شنبه 1395/10/7 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 55529
سابقه دیرین نظریه‌پردازی شیعه در زمینه جهاد

سابقه دیرین نظریه‌پردازی شیعه در زمینه جهاد

رئیس مرکز تخصصی امام خامنه‎ای بیان کرد: علما و روحانیون شیعی از دیرباز در راهبردها، استراتژی‎ها و حتی تاکتیک‎های مربوط به جهاد صاحب نظر و عامل بوده‎اند.

به گزارش خبرگزاری بین‏‎المللی قرآن(ایکنا)،حجت‎‌الاسلام والمسلمین احمد عابدیدی‌ماه در دیدار معاونین مرکز تخصصی امام خامنه‎ای با مدیر حوزه‎های علمیه کشور، با اشاره به اهمیت بحث جهاد در قرآن گفت: بیش از ۶۰۰ آیه قرآن، مرتبط با جهاد است و این در حالی است که تنها ۵۰۰ آیه مرتبط به فقه است که نظام حوزه‎های علمیه بر پایه آن شکل گرفته، است.
وی افزود: علما و روحانیون شیعی از دیرباز در راهبردها، استراتژی‎ها و حتی تاکتیک‎های مربوط به جهاد صاحب نظر و عامل بوده‎اند و این درحالی است که عده‎ای بر این باورند که حوزه فقه پاسخ مناسب و جامعی در خصوص مباحث کلان جهاد ارایه نکرده است.
عابدی یادآورشد: مرکز تخصصی امام خامنه‎ای، پذیرش در رشته تخصصی «فرهنگ جهاد» را به عنوان یکی از رشته‎های سطح سه حوزه را آغاز کرده است؛ ماهیت اصلی این رشته تخصصی عملاً میان رشته‌ای است که در تبیین مسئله جهاد از شاخه‌های مختلف علوم اسلامی بهره می‌گیرد و از ساحت جهان‌بینی و ارزشی تا نظام عملی و حقوقی و تبیین مصداقی، نسبت خود را با فلسفه و کلام، اخلاق و تربیت، فقه مقارن و شیعه و تاریخ ترسیم کرده است.
وی گفت: این شیوه، با رویکرد فهم کارساز از وحی و سنت، در مقام پاسخ به نیازهای فکری و عملی نظام اسلامی و امت اسلام برخواهد آمد.
نویسنده کتاب «الحاشية علي إلهيات » با ذکر این مطلب که محتوای این رشته از «منابع اصیل و متقن اسلامی» در قالب «منظومه فکری و عملی امام خمینی و امام خامنه‌ای» بر مبنای اصل «اندیشه عمل ساز» و تأمین «ایمان متعهدانه» تدوین می‎شود، گفت: این رشته اقدام به تبیین احکام اسلام در قالب دستگاهی «متحدالاجزا و متماسک» از جهان‌بینی تا عمل، جهاد فی سبیل الله می‎کند.
رئیس مرکز تخصصی امام خامنه‎ای گفت: محوریت رشته در تعریف گسترده جهاد شامل تلاش در برابر موانع نظامی حاکمیت الله یعنی «جهاد اصغر» است و انواع دیگر جهاد «کبیر و اکبر» حول آن تبیین می‌گردد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :