تاريخ : سه شنبه 1395/10/7
کد خبر: 55531

دانشنامه قرآن‎شناسی در ۲۰ جلد عرضه می‎شود

رئیس پژوهشکده دانشنامه‎نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی از انتشار دانشنامه ۲۰ جلدی قرآن‌شناسی خبرداد.

حجت‎الاسلام والمسلمین ابوالقاسم مقیمی، رئیس پژوهشکده دانشنامه‌نگاری دینی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‎‌المللی قرآن (ایکنا) گفت: پس از انتشار دانشنامه امام علی(ع) و فاطمی(ع) سه دانشنامه در دستور کار پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قرار گرفته است.
وی افزود: این سه دانشنامه شامل دانشنامه قرآن‎شناسی، نبوی و فلسفه دین است؛ دانشنامه نبوی بر اساس استخراج نظام رفتار از سنت و سیره پیامبر در عرصه‎های تخصصی شکل می‎گیرد و فلسفه دین نیز مرتبط با مباحث فلسفه دین را مد نظر قرارداده است.
رئیس پژوهشکده دانشنامه‎نگاری پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان کرد:
در این میان دانشنامه قرآن‎شناسی جزء اولویت‎های کار پژوهشکده دانشنامه‌نگاری است که در ۲۰ گروه علمی تنظیم می‎شود.
وی گفت: در این میان بیش از صد مقاله نگارش شده است که مقالات در یک فرایند علمی از متخصصان آن موضوعات اخذ شده است؛  مقالات پس از نگارش توسط دو ارزیاب وارد فرایند اصلاح و غنی‎سازی و نظارت بر منابع می‎شود و پس از آن، شورای علمی دانشنامه با حضور ۹ نفر از دانشمندان علوم قرآنی و حوزه، غنی سازی می‌شود.
وی اظهارکرد: همه مقالات پس از نگارش و ارزیابی شورای نظارت وارد شورای علمی داشننامه می‌شوند که به دقت مطالعه و ارزیابی شده و پس از اصلاحات نهایی به چاپ می‎رسند.
مقیمی بیان کرد: در طول سال ۵۰ جلسه در این زمینه تشکیل می‎شود و مقالات نگارش شده بررسی می‌شوند؛ این مجموعه دانشنامه قرآن‌شناسی به زیرمجموعه‎های دیگری تبدیل می‎شود که یکی از آنها دانشنامه علوم قرآن، فلسفه و تاریخ و ادیان و کلام و فقه و حقوق و... مرتبط با قرآن است.
وی گفت: این دانشنامه در قالب حدود ۲۰ جلد منتشر می‎شود که در گروه‎های مختلف تنظیم خواهد شد؛ یکی از ویژگی‎های این دانشنامه، موضوع محور بودن و انطباق آنها با نظام واره قرآنی است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :