تاريخ : چهارشنبه 1395/10/8 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 55552
سیره مقاومت و استکبارستیزی حضرت رضا(ع)، محور تعامل جوامع اسلامی

سیره مقاومت و استکبارستیزی حضرت رضا(ع)، محور تعامل جوامع اسلامی

تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم تبیین سیره مقاومت و استکبارستیزی حضرت رضا(علیه‌السلام) به عنوان محور تعامل جوامع اسلامی تاکید کرد.

به گزارش آستان نیوز، عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش راهکارهای تعامل حرم مطهر رضوی با فعالان فرهنگی بین الملل که با حضور ۱۶۰ فعال و نخبه فرهنگی از ۸۰ کشور جهان در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی  برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به احکام شریعت مقدس گفت:

آنچه از مجموعه آیات و روایات برداشت می‌شود این است که اسلام در تقسیمات خود به دولت هدایتگر معتقد بوده؛ دولتی که هدایت انسان را در همه ابعاد مد نظر داشته باشد.
وی با اشاره به اهمیت حاکمیت شریعت در جامعه اسلامی، تصریح کرد:

شریعت مقدس دارای احکام و غایات است؛ احکام باید و نبایدها نسبت به برپایی صلات، پرداخت زکات، انجام حج و... بوده و غایات، اهداف عالی شریعت شامل تزکیه و تعلیم برای انسان هاست.

تمدن بدون تدین، توحش است
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان در ادامه با تاکید بر اینکه تمدن بشری در راستای تدین اتفاق می‌افتد، اظهار کرد:

برای شکل گرفتن تمدن در پرتو تدین هم هجرت نبی مکرم اسلام(ص) و هم هجرت امام رضا(علیه‌السلام) از مدینه به مرو یک مهندسی الهی بوده و در این مهندسی آنچه بیش از همه مورد هدایت انسان است، سخن توحیدی است.

تمدن و مدنیت بشریت بدون تدین و ارتباط با معنا، سرشت و جامعیت انسان در نهایت به توحش می‌انجامد و آنچه پیامبران الهی و اولیای دین برای تحقق آن تلاش کردند آن بود که انسان در تمام ابعاد وجودی، خلیفه الله شود و یک زندگی توام با رفاه و هدایت داشته باشد.
وی اضافه کرد: برای شکل گرفتن تمدن در پرتو تدین هم هجرت نبی مکرم اسلام(ص) و هم هجرتامام رضا(علیه‌السلام)از مدینه به مرو یک مهندسی الهی بوده و در این مهندسی آنچه بیش از همه مورد هدایت انسان است، سخن توحیدی است.
وی در ادامه به تبیین برخی راهکار‌های بست و گسترش تعاملات فرهنگی ملل اسلامی با آستان قدس رضوی اشاره و ابراز کرد:

تمام تعاملات آستان قدس رضوی بر محور معنویت است؛ معنویت و احیای ارزش‌های اسلامی در سایه آموزه‌ها و سیره رضوی یکی از عناصر راهبردی‌ در تعاملات آستانحضرت رضا(علیه‌السلام)است.
تولیت آستان قدس رضوی معنویت را گمشده انسان معاصر خواند و وضعیت آشفته و اسفناک امنیت جهانی را نتیجه سیاست بی‌دیانت غرب معرفی کرد و گفت:

جنگ‎‎های جهانی اول و دوم، ظلم هفتاد ساله رژیم غاصب صهیونیستی به مردم بی‌دفاع فلسطین و وضعیت اسفناک امروز جهان، محصول بیش از ۳۰۰ سال مبارزه با ارزش‌های الهی و سیاست بی‌دیانت غرب است.
وی یکی از خطیرترین وظایف فعالان فرهنگی در جهان اسلام را تعمیق معنویت دانست، تصریح کرد:

امام خمینی(ره) احیاگر سیاست همراه با دیانت در عالم بودند و امروز پرچم‌دار این نهضت مقام معظم رهبری هستند، سیاست توام با دیانت یکی از مبانی اصلی و اساسی اسلام و انقلاب اسلامی بوده و رهبری معظم انقلاب در راستای احیای معنویت به جوانان مغرب زمین نامه ارسال کرده‌اند.

گسترش روز افزون تفکر انقلاب اسلامی در جهان
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه امروز گرایش جهانیان به اسلام ناب بیش از هر زمانی است، ابراز کرد:

امروز جهان دریافته است اسلامی که می‌توان بر آن تکیه کرد، اسلام ناب محمدی(ص) و پرچمدار آن، جمهوری اسلامی ایران است و با وجود تمام توطئه‌ها و دسیسه‌های استکبار، هر روز بیش از پیش تفکر انقلاب اسلامی در جهان رونق می‌گیرد.
وی از مباحث و موضوعات علمی به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های تعامل میان آستان قدس رضوی و جهان اسلام نام برد و افزود:

محضرحضرت امام علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام)به عنوان عالم آل محمد و بنیان گذار گفت‌وگوی میان ادیان،  بهترین جایگاه برای طرح مباحث علمی است و ما معتقدیم مشهد مقدس به برکت وجود بارگاه قدس رضوی و به واسطه برخورداری از حوزه علمیه کهن و دانشگاه‌های فرهیخته، می‌تواند به مرجعیت علمی جهان اسلام بدل شود.
عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه مقوله «زیارت» از دیگر موضوعات در توسعه تعاملات فعالان فرهنگی با آستان قدس رضوی است، بیان کرد:

زیارت جایگاه سبقه الله یافتن و تصمیم و اراده برای رنگ گرفتن زائر از مزور است؛ تمام کسانی که دل در گروی اسلام و پیامبر(ص) دارند، دوستداران اهل بیت عصمت و طهارت(علیهم‌السلام) هستند و ما معتقدیم که به هیچ عنوان نباید داعش و سلفی‌گری را اهل سنت دانست، این گروهک‌های تروریستی بدون تردید عوامل اسرائیل و صهیونیسم جهانی برای ضربه به اسلام هستند.
عضو مجلس خبرگان رهبری سیره مقاومت و استکبارستیزی حضرت رضا(علیه‌السلام) را به عنوان یکی دیگر از محورهای تعامل با آستان قدس رضوی معرفی و ابراز کرد:

سیره زندگی حضرت ثامن الائمه علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) الگویی درخشان از مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و استکبار است؛ این وجه زندگی حضرت باید توسط علما و فرهیختگان کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گیرد و برای مخاطبان تبیین شود.

سیره زندگی حضرت ثامن الائمه علی بن موسی الرضا(علیه‌السلام) الگویی درخشان از مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و استکبار است؛ این وجه زندگی حضرت باید توسط علما و فرهیختگان کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گیرد و برای مخاطبان تبیین شود.
تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز ایران اسلامی به برکت تاسی به سیره حضرت ثامن الحجج(علیه‌السلام) ملجاء و پناهگاه مظلومان، محرومان و ستم دیدگان عالم بوده و کانون الهام بخش دشمن شناسی، ظلم ستیزی و پایمردی بر حفظ ارزش‌های انسانی است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :