به گزارش
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، آیتالله محیالدین حائری شیرازی پیش از ظهر امروز در درس تفیسر سوره یوسف گفت: قرآن مهیمن همه کتب است ولی بیان شده است که سوره حمد نیز در واقع کل قرآن است که سند این مساله در قرآن کریم است که سوره حمد را تراز کل قرآن بیان کرده است:
«وَلَقَدْ آتَيْنَاكَ سَبْعًا مِنَ الْمَثَانِي وَالْقُرْآنَ الْعَظِيمَ».
وی افزود: وقتی این اصل در قرآن بیان شود وقتی خصوصیات و مکانیزم آن در روایات بیان شود میتوان به آن فروعی بار کرد؛ حال وقتی سوره حمد جامع قرآن است به شکل فشرده بیان شده است.
وی اظهار کرد: منظور اصلی در سوره حمد «الرحمن» و «الرحیم» است؛ در نماز
امام زمان(عج)۱۰۰ بار ایاک نعبد بیان میکنیم؛ زیرا مقدم «اهدناالصراط المستقیم» است و صراط مستقیم هم همان
امام زمان(عج)است؛ در سوره حمد نیز آنچه هست مقدمه این دو کلمه است که در قرآن بارها و بارها تکرار شده است.
استاد حوزه عنوان کرد: توحید در استعانت باید اصلاح شود تا حجاب ما نسبت به
امام زمان(عج)برطرف شود؛ تمام کسانی که در خواب و بیداری به محضر حضرت رسیدند به میزان عبور از این شرکها و حجابها، نزدیکی بیشتر به امام پیدا کردند.
حائری شیرازی بیان کرد: تناسب «الرحمن» و «الرحیم» از رحمت مشتق شدهاند؛ ولی وقتی با هم بیان شدند دیگر نمیتوان آنها را به یک معنی گرفت؛ الرحمن وجه عام و رحیم نیز وجه خاص رحمت است.
وی اظهار کرد: خداوند دو رحمت دارد که اولین آن رحمت مقدماتی است که میتوان آن را رحمت سرمایهای دانست ولی رحمت دوم را رحمت غایی گویند که باید به آن دست یافت؛ رحمت اولیه داده میشود تا به رحمت دوم برسیم.
استاد حوزه عنوان کرد: انبیا آمدند تا به ما بگویند که رحمت رحمانی را چگونه به کار ببرید تا به رحمت رحیمی برسید؛ رحمت رحمانی شهرت و اسم و عنوان و قدرت و محبوبیت و... است و به همین پیامبران آمدند تا به ما بگویند که چگونه باید این رحمت مصرف شود تا به رحمت رحیمی برسیم.
وی اظهار کرد: از این جهت است که هیچ شکی نکنیم که«بسم الله الرحمن الرحیم»فشرده همه کتب آسمانی باشد؛ این سوره به ما آموزش میدهد که چگونه با رحمان برخورد کنیم که به رحیمیت برسیم؛ مکانیزم انتقال رحمان به رحیم نکته بسیار مهمی است که باید به آن رسید.
استاد حوزه عنوان کرد: به همین دلیل است که «بسم الله الرحمن الرحیم» در ابتدای همه سور قرآن بیان شده است؛ در سوره توبه خطابات الهی با تهدید و برائت آغاز میشود به همین جهت در ابتدا پرچم رحمت برافراشته نشده است و خداوند از اخطار استفاده کرده است.
حائری شیرازی با اشاره به تفسیر حروف مقطعه ابتدای سوره یوسف(الر) گفت: در خصوص این حروف هر کسی چیزی به نظرش رسیده بیان کرده است؛ هیچ در خصوص حروف مقطعه ابتدای سوره یوسف نکته روشنی بیان نکرده است.
وی اظهار کرد: خداوند میخواهد معلم اصلی قرآن را از مدعیان جدا کند؛ در اینجا خداوند میخواهد بین معلمان حقیقی قرآن و دیگران خط ممیزه بیان کند؛ رمز یک صندوق قیمتی را همیشه به محرمترین نزدیکان خود میگوییم و نه دیگران؛ خداوند بیان میکند که کسانی که رمز اصلی این قرآن را نمیدانید هرچه از قرآن متوجه شدید آنچنان بهادار نیست و باید معنی اصلی را از عالمان این رمز پرسید.
استاد حوزه عنوان کرد: «الر» معرف معلم الکتاب است؛ این معلم کتاب در سوره جمعه بیان شده است؛ خداوند در این آیه سوره بیان کرده است خداوند اصحاب سر و راز خود را تزکیه کرده و کتاب را به آنها تعلیم میدهد؛ ائمه(ع) معلم اهل تهذیب هستند و به همین دلیل مهذبان نایل شده و غیر مهذبان نایل نمیشوند.
حائری شیرازی بیان کرد: مجهول بودن قبر حضرت زهرا(س) و کلمات مقطعه هر دو برای یک مقصد است که قدر ائمه را بدانیم.
سوری که دارای حروف مقطعه هستند، اخطاری را به مومنان گوشزد میشود؛ این سور دارای نکات بسیار بدیع و ویژهای هستند؛ سوره حمد، دارای حروف مقطعه نیست ولی اهمیت آن از سوره بقره بیشتر است که به دلیل شان خاص و ویژه آن است؛ آیات سوره حمد در طول یکدیگر و مرتبط با هم هستند زیرا ذکر الله است و نماز را با این سوره میخوانیم.
وی افزود: سوری که دارای حروف مقطعه هستند، اخطاری را به مومنان گوشزد میشود؛ این سور دارای نکات بسیار بدیع و ویژهای هستند؛ سوره حمد، دارای حروف مقطعه نیست ولی اهمیت آن از سوره بقره بیشتر است که به دلیل شان خاص و ویژه آن است؛ آیات سوره حمد در طول یکدیگر و مرتبط با هم هستند زیرا ذکر الله است و نماز را با این سوره میخوانیم.
این استاد حوزه با انتقاد از نمره مداری در دروس حوزوی گفت: مشکل بزرگ طلاب امروز آن است که سیستم آموزشی غربی و دانشگاهی وارد حوزه شد و شاگردان بیشتر برای نمره درس میخوانند؛ یکی از دلایل حافظه قوی علمای گذشته آن بود که آنها هیچ وقت برای نمره درس نمیخواندند و به همین خاطر این مسایل در ذهن ما باقی مانده است.