247
آينه يادها

3 . نقش فرزندان در خانواده

۱۰۴۴.قال الله تعالي :وقَضَى رَبُّكَ ألاّ تَعبُدُوا إلاّ إيّاهُ وبِالوالِدَينِ إحساناً إمّا يَبلُغَنَّ عِندَكَ الكِبَرَ أحَدُهُما أو كِلاهُما فلا تَقُل لَهُما اُفٍّ ولا تَنهَرهُما وقُل لَهُما قولاً كَريماً، واخْفِض لَهُما جَناحَ الذُّلُّ مِنَ الرَّحمَةِ وقُل رَبِّ ارحَمْهُما كَما رَبَّياني صَغيراً ۱

۱۰۴۴.خداوند متعال در قرآن مي فرمايد :و پروردگار تو مقرّر كرد كه جز او را نپرستيد و به پدر و مادر نيكى كنيد. اگر يكى از آن دو ، يا هر دو ، در كنار تو به سالمند رسيدند، به آنها [حتّى] اُفّ مگو و به آنان پرخاش مكن و با آنها به شايستگى سخن گوى و از سرِ مهربانى، بال فروتنى بر آنان بگستر و بگو : پروردگارا! آن دو را رحمت كن، چنان كه مرا در خُردى پروردند.

۱۰۴۵.الامام على عليه السلام :بِرُّ الوالِدَينِ أكبَرُ فَريضَةٍ؛ ۲

۱۰۴۵.امام على عليه السلام :نيكى به پدر و مادر، بزرگ ترين فريضه است.

۱۰۴۶.الامام رضا عليه السلام :إنَّ اللّهَ عَزَّوَجلَّ... أمَرَ بِالشُّكرِ لَهُ و لِلوالِدَينِ فَمَن لم يَشكُر والِدَيِهِ لَم يَشكُرِ اللّهَ؛ ۳

۱۰۴۶.امام رضا عليه السلام :خداوند به سپاسگزارى از خود و پدر و مادر فرمان داده است ؛ پس هر كه از پدر و مادرش سپاسگزارى نكند ، خداوند را سپاس نگفته است.

۱۰۴۷.الامام رضا عليه السلام :بِرُّ الوالِدَينِ واجِبٌ وإن كانا مُشركَينِ ولا طاعَةَ لَهُما في مَعصِيَةِ الخالِقِ؛ ۴

۱۰۴۷.امام رضا عليه السلام :نيكى كردن به پدر و مادر واجب است ، اگر چه مشرك باشند و نبايد در معصيت خالق از آنان اطاعت كرد.

1.اسراء، آيه ۲۳ ـ ۲۴.

2.غررالحكم و دررالحكلم، ح ۴۴۲۳.

3.الخصال، ص ۱۵۶.

4.بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۷۲.


آينه يادها
246

۱۰۴۱.الامام باقر عليه السلام :لاشَفيعَ لِلمَرأَةِ أنجَحُ عِندَ رَبِّها مِن رِضا زَوجِها ؛ ۱

۱۰۴۱.امام باقر عليه السلام :براى زن نزد پروردگارش هيچ شفاعت كننده اى كارسازتر از خشنودى شوهرش نيست .

۱۰۴۲.الامام صادق عليه السلام :سَعيدَةٌ سَعيدَةٌ امَرأةٌ تُكرِمُ زَوجَها و لاتُؤذِيهِ و تُطيعُهُ في جَميعِ أحوالِهِ ؛ ۲

۱۰۴۲.امام صادق عليه السلام :خوشبخت است خوشبخت ، آن زنى كه شوهر خود را گرامى مى دارد و آزارش نمى هد و در همه حال از وى فرمان مى برد .

۱۰۴۳.الامام صادق عليه السلام :لاغِنى بِالزَّوجَةِ فيما بَينَها و بَينَ زَوجِها المُرافِقِ لَها عَن ثَلاثِ خِصالٍ و هُنَّ : صِيانَةُ نَفسِها عَن كُلِّ دَنَسٍ حَتّى يَطمَئِنَّ قَلبُهُ إلَى الثِّقَةِ بِها في حالِ المَحبوبِ والمَكروهِ و حِياطَتُهُ لِتَكِونَ ذلِكَ عاطِفا عَلَيها عِندَ زَلَّةٍ تَكونُ مِنها و إظهارُ العِشقِ لَهُ بِالخَلابَةِ و الهَيئَةِ الحَسَنَةِ لَها في عَينِهِ ؛ ۳

۱۰۴۳.امام صادق عليه السلام :زن با شوهر سازگار خود ناگزير از رعايت سه نكته است : حفظ كردن خود از هر گناه و آلودگى تا شوهرش در هر حال ، خوشايند يا ناخوشايند ، در دل به او اطمينان داشته باشد ؛ مراقبت از او و زندگى اش تا شوهرش در صورتى كه لغزشى از او سرزند با او مهربانى كند ، و اظهار عشق به او با عشوه و دلبرى و ظاهر مناسب و خوشايند در نظر او .

1.. ميزان الحكمه ، ح ۷۸۶۴ .

2.. كنزالفوائد ، ج ۱، ص ۱۵۰ .

3.. بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۲۳۷ .

  • نام منبع :
    آينه يادها
    موضوع :
    معارف
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    چهارم
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/45385
تعداد بازدید : 365099
صفحه از 318
پرینت  ارسال به