بررسی و بازيابی کتاب مفقود « الخصائص العلوية » نطنزی - صفحه 187

کتاب‌هاي حديثي خود، احاديث امام علي را پس از سه خليفه نخست مي‌آورند و در کتاب‌هاي تاريخي نيز حوادث و رخدادهاي دوران امام علي و ائمه بعدي، پس از بيان رخدادهاي عصر خلفاي نخست است. نکته ديگري که مورخان و فضايل‌نگاران اهل سنت بدان توجه تمام دارند، مربوط به مناسبات ميان صحابه است. محدثان و مورخان اهل سنت تلاش بسيار مي‌کنند تا چنين وانمود کنند، ميان صحابه، بويژه چهار خليفه اول، اختلافات جدي وجود نداشته و برگزيده شدن ايشان به خلافت، بدون هيچ درگيري و اختلافي بوده است. در اين ديدگاه، جمع ميان صحابه بزرگ از جمله واجبات است و در نقل فضايل، از زبان امام علي، خلفاي نخست، بويژه ابوبکر و عمر تمجيد مي‌شوند؛ چنان که صحابه بزرگ، مانند ابوبکر، عمر و عايشه از جمله ناقلان روايات فضايل امام علي هستند و برخي از روايات مربوط به فضايل امام علي از ايشان نقل مي‌شود. با عنايت به اين دو نکته، بر اساس موارد باقيمانده از نطنزي مي‌توان به مذهب وي ـ که جانبداري از کل صحابه است ـ پي‌برد.

شرح حال نطنزي

زندگي

شرح حال نطنزي را خوشبختانه دو تن از معاصران وي نوشته‌اند. ۱ سمعاني (م 562ق) در کتاب الانساب در عنوان نطنزي ۲ و عماد اصفهاني(م597ق) در خريدة القصر، بخش شعراي اصفهان، براي وي شرح حالي نوشته‌اند. ۳ شرح حالي که ابن نجّار (578- 643ق)، براي وي در ذيل تاريخ بغداد نوشته و ابن طاووس (م 664ق) در کتاب اليقين، چندين بار از آن نقل مي‌کند، متأسفانه در دست نيست.
در نام پدر، اجداد و کنيه وي اختلافاتي است. ۴ حموي (م 722ق)، نويسنده فرائد السمطين نام او را کامل‌تر از ديگران چنين ثبت کرده است:
الإمام حاكم الدين أبو عبد الله محمد بن أحمد بن علي بن أحمد بن محمد ابن إبراهيم النطنزي مصنّف كتاب الخصائص العلوية على سائر البرية، و المآثر العلوية لسيد الذرية. ۵
آقا بزرگ در بررسي نام‌هاي ثبت شده براي نطنزي، معتقد است اين نام‌ها براي يک نفر است؛ زيرا نطنزي گاه، به جد منسوب شده و نام پدرش احمد از نسب او حذف شده است؛ چنان که بعيد نمي‌داند يک فرد، داراي دو کنيه باشد. بنا بر اين، نطنزي مي‌توانسته دو کنيه ابو الفتح و ابو عبد الله داشته باشد.

1.. براي اطلاع از شرح حال وي، ر.ک: أنساب سمعاني، ج۵، ص۵۰۵؛ خريدة القصر، ج۷، ص۲۸۳؛ الوافي بالوفيات، ج۴، ص۱۶۱؛ الذريعة الي تصانيف الشيعة، ج۷، ص۱۷۰.

2.. أنساب سمعاني، ج۵، ص۵۰۵.

3.. خريدة القصر، ج۷، ص۲۸۳.

4.. سمعاني نام وي را «محمد بن علي بن ابراهيم نطنزي» و عماد اصفهاني «محمد بن علي بن محمد نطنزي» نوشته و کنيه وي را ابو الفتح ثبت کرده‌ا‌ند. ابن شهر آشوب (م ۵۸۸ق)، در المناقب ـ که بيشترين روايت را از نطنزي نقل کرده ـ نام و کنيه او را «ابو عبد الله محمد بن احمد نطنزي» نوشته است. ابن طاووس، همچون سمعاني و عماد کاتب او را «ابو الفتح محمد بن علي کاتب اصفهاني نطنزي» دانسته است.

5.. فرائد السمطين، ج۱، ص۳۷۴.

صفحه از 201