بررسی و بازيابی کتاب مفقود « الخصائص العلوية » نطنزی - صفحه 192

نطنزي همچنين، مواردي از کرامات و معجزات امام علي را نقل مي‌کند که مطابق عقايد شيعيان است. يکي از رواياتي ‌که ابن شهر آشوب نقل کرده، چنين است که امام علي در راه صفين، براي تأمين آب لشکر، سنگي را که صد نفر نمي‌توانستند حرکت دهند، به تنهايي جاب‌جا مي‌کند و با دعاي وي چاه آبي ظاهر مي‌شود. چاه ظاهر شده، چاهي است که سيصد تن از انبيا و سيزده تن از اوصيا از آب
آن نوشيده‌اند. راهبي که در آن مکان بوده، با ديدن اين موارد به امام علي گرويده و در صفين به
شهادت مي‌رسد. ۱
نطنزي در باره مناقب امام علي همان مناقبي را نقل مي‌کند که شيعيان در باره آن حضرت نقل مي‌کنند. بنا بر روايات نطنزي، امام علي اولين مسلمان است؛ حب او، عنوان صحيفه مؤمن است؛ چندين آيه، به مناسبت، در باره امام علي نازل مي‌شود، از جمله در حال رکوع صدقه مي‌دهد و به خاطر آن، آيه‌اي نازل مي‌گردد؛ خورشيد براي وي باز مي‌گردد. ۲
نطنزي در باره امام حسن و امام حسين نيز کرامتي چنين نقل مي‌کند که ايشان چون شب هنگام از نزد رسول خدا مي‌خواهند به نزد مادر خويش روند، نوري مسير حرکت ايشان را روشن مي‌کند تا به مقصد برسند؛ ۳ چنان که داستان سخن گفتن و راز و نياز راهب نصارا با سر بريده امام حسين را در گزارشي بلند نقل مي‌کند که سرانجام آن، پذيرفتن اسلام از سوي راهب است. ۴
ابن شهر آشوب همچنين، در کتاب ديگرش، با عنوان متشابه القرآن و مختلفه، سه روايت از نطنزي نقل کرده است. اين سه روايت، يکي، انتخاب امام علي از سوي رسول خدا براي شکستن بت‌ها در مکه است. ۵ روايت دوم، به کار بردن واژه «سيد» توسط رسول خدا براي امام علي است ۶ و روايت سوم، در باره اين است که رسول خدا دعا کرد که گوش امام علي، گوش گيرا (اذن واعيه) باشد. ۷
موارد نقل شده از نطنزي ـ که توسط دانشمند شيعي ابن شهر آشوب گزينش شده و در کتاب‌هاي المناقب و متشابه القرآن آمده، هيچ کدام، نمي‌تواند بيانگر وابستگي وي به اهل سنت باشد، بلکه نشان‌گر آن است که نطنزي شيعه بوده است.
2. نويسنده ديگري که بعد از ابن شهر آشوب قرار داشته و تنها يک روايت از نطنزي در کتاب خويش نقل کرده است، محمد بن حسين رازي (م 658ق)، دانشمند شيعي در نزهة الکرام است. روايت نقل شده، نه در کتاب المناقب ابن شهر آشوب يافت مي‌شود و نه در کتاب‌هاي ابن طاووس، که رازي هم‌عصر با او بوده و احتمال استفاده از کتاب‌هاي وي، براي او وجود داشته است. بنا بر خبر ياد شده در نزهة الکرام ـ که خبري بلند و شيعي است ـ رسول خدا چون به معراج مي‌رود و درهاي هشت‌گانه بهشت را به وي

1.. همان، ج۲، ص۲۹۲.

2.. همان، ج۲، ص۲۳۶.

3.. همان، ج۳، ص۳۹۰.

4.. همان، ج۴، ص۶۰.

5.. متشابه القرآن و مختلفه، ص۳۹.

6.. همان، ص۴۱.

7.. همان، ص۴۲.

صفحه از 201