135
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد اول

56 . توصيف روز قيامت بر اساس آيات قرآن و روايات معصومين عليهم السلام ، امين آرام، كارشناسى ارشد علوم قرآن و حديث، دانشگاه آزاد اسلامى اراك، استاد راهنما: حجه الاسلام محمّدعلى راغبى، استاد مشاور: حجه الاسلام محمّدرضا آشتيانى، 1376، 225ص.

نگارنده اين پايان نامه، در مقام به تصوير كشيدن صحنه هاى متفاوت و مرحله به مرحله و مرتّب روز قيامت بر اساس آيات قرآن مجيد و متون اسلامى است، و اين كه: در قرآن و متون اسلامى، از روز قيامت به چه نام هايى تعبير شده است؟ زمان شروع قيامت چه وقت است؟ حوادث روز قيامت در چه مكان و يا مكان هايى صورت مى گيرد؟ چه حوادثى در روز قيامت اتّفاق مى افتد؟ و نهايت اين كه: پايان روز قيامت، چگونه است و مدّت آن چگونه محاسبه مى شود؟ و بعد از اين روز، چه مى شود؟ آيا به جهنّم رفتن، پايان آن است، يا به بهشت رفتن؟ و...
شناخت جزئيات واقعه قيامت كه وجودش بر اساس موازين عقلى حتمى است، به وسيله كسى مى تواند به ما تفهيم شود كه با عالم غيب در ارتباط بوده، از آينده خبر داشته باشد و اين امر، از قدرت افراد عادى بشر، خارج است و كسى را مى طلبد كه قدرت خارق العاده اى داشته باشد، و كسانى جز پيامبران و معصومان عليهم السلام كه از اين امتياز بشرى برخوردار نيستند.
بنا بر اين، جستجو و تعمّق در گفتار آنها، در مورد وقايع روز قيامت،
تنها راه شناخت جزئيات اين واقعه بزرگ است. البته علاوه بر كلام آنها و مقدّم بر آن، آيات قرآن مجيد است كه منبع همه كلام غيب است و يقين ما به صحيح بودن آنها حتمى است.
اين نوشته، از پنج فصل تشكيل شده است. مسائل مطرح شده در فصل اوّل عبارت اند از: تاريخچه مطالعاتى در زمينه قيامت، و اهداف، حدود و اهمّيت مطالعه در اين بحث.
نگارنده در فصل دوم، نوشتار خود را به تفسير موضوعى در آيات قيامت اختصاص داده و با استفاده از كتب تفسيرى در اين زمينه، موضوع را شرح و بسط داده است.
فصل سوم، درباره رهيافت تحقيق، طرح تحقيق، فن تحقيق و طرح تحليلى موضوع است. در اين تحقيق، ديدگاه روايى به عنوان مقياس مطالعاتى انتخاب شده و روايات از كتبى كه توسّط علماى برجسته شيعه و سنّى تأليف شده اند، اقتباس شده و اين ديدگاه به عنوان ابزار مطالعاتى علمى و مبناى تحليلى محقّق در اين موضوع است.
فصل چهارم، در پنج بخش تنظيم شده است در بخش اوّل آن، نگارنده به بررسى نام هاى روز قيامت در قرآن، و همچنين اهداف و اساس نامگذارى آن پرداخته و در بخش سوم، به بررسى شرايط و علايم آغاز روز قيامت در قرآن و احاديث پرداخته، كه نشانه هاى اين روز مهم را نيز به دسته هاى قريب، متوسط و بعيد تقسيم بندى نموده است.
در بخش سوم، به بررسى شكل گيرى صحراى محشر و مكان وقوع روز قيامت، پرداخته شده و اين كه بر اثر نفخ صور، چه تغييراتى در جهان هستى انجام مى شود.
در بخش چهارم، حوادث روز قيامت به ترتيب واقع شدن آنها بيان شده، كه 25 واقعه مهم ذكر شده است. اين بخش، در واقع، اساسى ترين
بخش پايان نامه و منظور نگارنده از تنظيم و تهيه آن است.
در بخش پنجم به بررسى چگونگى پايان روز قيامت پرداخته شده كه براى افراد مختلف است و هر كس با قرار گرفتن در بهشت يا جهنّم به پايان اين روز مى رسد.
در فصل پنجم، نتايج بحث هاى مختلفِ مطرح شده در فصل قبل، بيان شده، كه به صورت قسمت به قسمت و به همان ترتيب فصل قبل آمده است و پس از استدلال بر هر فصل، نتيجه گيرى آن نيز آمده است.


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد اول
134
  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد اول
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 258141
صفحه از 246
پرینت  ارسال به