195
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد اول

83 . القسم الرابع من سنن أبى داوود من اوّل كتاب الصيد حتّى نهاية كتاب الأطعمة، عبدالعليم عبدالعظيم البستوى، دكترى حديث، دانشكده اصول دين دانشگاه الأزهر قاهره، استاد راهنما: محمّد شوقى اخضر السيّد، استاد مشاور: ... ، 1409ق، 4 ج، عربى.

تصحيح و تحقيق بخش چهارم از كتاب سنن أبى داوود ـ كه شامل كتاب صيد تا آخر كتاب اطعمه مى شود ـ موضوع مورد بحث اين پايان نامه است. كار نگارنده در اين تحقيق، مستندسازى احاديث، شرح الفاظ غريب احاديث، جداسازى احاديث صحيح از سقيم و بيان علّت هر يك را محور اصلى كار خود قرار داده و با مراجعه به مصادر تحقيق، عمل تصحيح در بخشى از اين كتاب را ـ كه يكى از كتب معتمد اهل سنّت در استنباطات فقهى است ـ برعهده گرفته است.
اين پايان نامه، از دو بخش و يك خاتمه تشكيل شده كه هر بخش نيز در بردارنده مباحثى است بخش اوّل، داراى چهار مبحث است:
مبحث اوّل، درباره ابوداوود سجستانى است كه در اين مبحث، نگارنده، ضمن معرّفى او و استادان و شاگردانش، شمّه اى از زندگانى علمى او را شرح داده، و او را در شمار حافظان قرآن برشمرده، و در ادامه نيز اقوال علما را درباره او بررسى كرده و تأليفاتش را نام برده است.
مبحث دوم، درباره معرّفى كتاب سنن أبى داوود و اهمّيتش در بين كتب سنن و مقايسه آن با صحاح ستّه است. نگارنده در اين قسمت به بررسى اقوال علما در اين باب پرداخته و امتيازات سنن أبى داوود را بر ساير كتب حديثى اهل سنّت بيان نموده و در ادامه، درباره كيفيت و زمان تأليف اين كتاب و علّت منجر به تأليف آن را شرح داده و آورده كه روش ابو داوود در جمع احاديث و جدا نمودن احاديث صحيح از
ضعيف، به چه نحو بوده و راويان احاديث، چه كسانى بوده اند. همچنين، به تناسب، شرح حال بعضى راويان احاديث ابوداوود را نيز بيان مى كند.
مبحث سوم، به معرّفى نسخه هايى كه محقّق به آنها اعتماد كرده و تحقيق خود را طبق آنها به انجام رسانده، اختصاص دارد و سه نسخه به عنوان نسخه هاى مورد اعتماد، معرّفى شده است.
مبحث چهارم، درباره روش تحقيق احاديث اين پايان نامه است. شيوه محقّق در اين قسمت، پس از مقابله نسخه ها و درج حواشى، شماره بندى احاديث از 1 تا 1017 است و پس از آن، الفاظ مشكل و رجال احاديث را توضيح داده، و سپس با ذكر مصدر روايت، شواهدى نيز براى آن بيان داشته، و در پايان، رتبه و درجه حديث را از نظر ضعف و قوّت، توضيح داده است.
بخش دوم پايان نامه، تحقيق احاديثى است كه ابو داوود در ابواب مختلفه سنن خود آورده، كه به صورت باب بندى شده و مرتّب، آنها را نقل مى كند.
نگارنده ، در پايان براى سهولت در دستيابى به اين ابواب، فهرست هايى را براى پايان نامه خود، تنظيم نموده است.


چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد اول
194
  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد اول
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 258118
صفحه از 246
پرینت  ارسال به