7
حديث پژوهي، ج 1

درآمد

إنَّ الْحَديثَ جَلاءٌ لِلقُلوبِ. ۱
حديث، دومين سند دين است كه پس از قرآن، بيشترين سهم را در شناختن و شناساندن اسلام و شكل گيرى و بالندگى علوم اسلامى داشته است. حديث، ميراث ماندگار معصومان عليهم السلام است كه به شرح و تفسير قرآن و تبيين دين مى پردازد.
پيشوايان معصوم عليهم السلام، مسلمانان را به فراگيرى و فهم حديث و مذاكره و نشر آن، ترغيب بسيار كرده اند و همين امر، از ابتدا تاكنون، سبب رونق اين دانش بوده است.
تلاش عالمان، محدثان و حافظان حديث و سنت در طول تاريخ اسلام، ستودنى است. آن بزرگواران از ثبت و ضبط حديث آغاز كردند و با ترجمه، شرح، تعليق، جامع نويسى و گردآورى احاديث، حراست از اين مجموعه را ادامه دادند . اين تلاش، امروزه با تصحيح كتب حديث، معجم نويسى، مسندنويسى، گزيده نويسى، واحد سازى مجموعه ها و ايجاد بانك هاى اطلاعات حديثى ادامه يافته است كه بحمداللّه رشد و بالندگى شايسته اى دارد و تلاش هاى والاى پيشينيان را روشنتر مى نماياند.
در حوزه علوم حديث و دانش هاى وابسته به آن، رشته هاى متعددى چون رجال، درايه، تاريخ حديث، مصطلحات حديث، فقه الحديث، غريب الحديث و... شكل گرفت و بدين سان، ابعاد بهره ورى از آن مجموعه گرانسنگ، استوارتر و

1.قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله : تذاكروا وتلاقوا وتحدّثوا، فإنّ الحديث جلاءٌ للقلوب. (الكافى، ج۱، ص۴۱)


حديث پژوهي، ج 1
6
  • نام منبع :
    حديث پژوهي، ج 1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1381
    نوبت چاپ :
    اوّل
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/45392
تعداد بازدید : 64691
صفحه از 462
پرینت  ارسال به