171
خردگرايي در قرآن و حديث

۴۵۳.امام على عليه السلام :زبان، ترازويى است كه خرد، آن را سنگين كند و نادانى، آن را سبك گرداند .

۴۵۴.امام على عليه السلام :بپرهيز از سخنى كه روش آن را نمى شناسى و از حقيقتش آگاه نيستى ؛ زيرا سخن تو بر عقل تو دلالت دارد و گفتارت از ميزان معرفت تو خبر مى دهد .

۴۵۵.امام على عليه السلام :بر خرد آدمى از آنچه بر زبان آورد ، استدلال شود .

۴۵۶.امام على عليه السلام :نشانه خرد آدمى، سخن اوست و دليلِ ريشه آدمىْ رفتار او .

۴۵۷.امام على عليه السلام :آنكه زبانش را رها سازد، سَبُك عقلى خود را آشكار كند .

۴۵۸.پيامبر صلى الله عليه و آله :خدا به موسى عليه السلام وحى كرد : بسيار سخن مگو و آن را هدر مده ؛ زيرا سخن گفتن بسيار ، چهره عالمان را زشت گرداند و بدى هاى سبكْ عقلان را آشكار سازد . ليك بر تو باد ميانه روى؛ زيرا از توفيق و محكمى سرچشمه مى گيرد .

ر . ك : ص 155 حديث 484 «گفتار درست »، «بنيادهاى سنجش خرد» / حديث 601 «نشانه هاى كمال عقل»

ج : سكوت

۴۵۹.پيامبر صلى الله عليه و آله :سكوت، نشانه بزرگوارى و ميوه خردمندى است .

۴۶۰.پيامبر صلى الله عليه و آله :آنكه خردمند گردد ، ساكت شود .

۴۶۱.امام على عليه السلام :آنكه از سخن زيادى خوددارى ورزد ، بزرگان به خردمندى وى گواهى دهند .

۴۶۲.امام على عليه السلام :نشانه خردمندى آدمى ، آن است كه تمام آنچه را كه مى داند، بر زبان نياورد .

۴۶۳.امام على عليه السلام :خردمند، كسى است كه زبانش را جز از ياد خدا باز دارد .


خردگرايي در قرآن و حديث
170

۴۵۳.عنه عليه السلام :اللِّسانُ مِعيارٌ أرجَحَهُ العَقلُ وأطاشَهُ الجَهلُ ۱ .

۴۵۴.عنه عليه السلام :إيّاكَ وَالكَلامَ فيما لا تَعرِفُ طَريقَتَهُ ولا تَعلَمُ حَقيقَتَهُ ؛ فَإِنَّ قَولَكَ يَدُلُّ عَلى عَقلِكَ ، وعِبارَتَكَ تُنبِئُ عَن مَعرِفَتِكَ ۲ .

۴۵۵.عنه عليه السلام :يُستَدَلُّ عَلى عَقلِ كُلِّ امرِىً?بِما يَجري عَلى لِسانِهِ ۳ .

۴۵۶.عنه عليه السلام :دَليلُ عَقلِ الرَّجُلِ قَولُهُ ، دَليلُ أصلِ المَرءِ فِعلُهُ ۴ .

۴۵۷.عنه عليه السلام :مَن أطلَقَ لِسانَهُ أبانَ عَن سُخفِهِ ۵۶ .

۴۵۸.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :أوحَى اللّه ُ لِموسى عليه السلام : لا تَكونَنَّ مِكثارًا بِالمَنطِقِ مِهذارًا ۷ ؛ إنَّ كَثرَةَ المَنطِقِ تَشينُ العُلَماءَ ، وتُبدي مَساوِئَ السُّخَفاءِ ، ولكِن عَلَيكَ بِذِي اقتِصادٍ ، فَإِنَّ ذلِكَ مِنَ التَّوفيقِ وَالسَّدادِ ۸ .

ج : السُّكوت

۴۵۹.الإمام عليّ عليه السلام :الصَّمتُ آيَةُ النُّبلِ وثَمَرَةُ العَقلِ ۹ .

۴۶۰.عنه عليه السلام :مَن عَقَلَ صَمَتَ ۱۰ .

۴۶۱.عنه عليه السلام :مَن أمسَكَ عَن فُضولِ المَقالِ شَهِدَت بِعَقلِهِ الرِّجالُ ۱۱ .

۴۶۲.عنه عليه السلام :مِن عَقلِ الرَّجُلِ أن لا يَتَكَلَّمَ بِجَميعِ ما أحاطَ بِهِ عِلمُهُ ۱۲ .

۴۶۳.عنه عليه السلام :العاقِلُ مَن عَقَلَ لِسانَهُ إلاّ عَن ذِكرِ اللّه ِ ۱۳ .

1.(۵۲۲ ـ ) غررالحكم: ۷۲۲۶، ۷۱۷۶، ۸۴۱۸ ، ۱۳۹۰، ۷۲۳۴، ۶۲۲۱ ، ۱۱۰۰۸ ، ۱۱۰۴۶ ، ۱۹۷۰ ، ۲۷۳۵ ، ۱۰۹۵۷ ، (۵۱۰۱ و ۵۱۰۲).

2.السُّخْفُ : رقّة العقل ... وثوب سخيف : رقيق النسج بَيِّنُ السَّخافة ، ولا يكادون يقولون : السُّخْف إلاّ في العقل خاصّةً ، والسَّخافة عامّ في كلّ شيء (العين للخليل : ۳۶۶) .

3.غرر الحكم : ۹۱۷۵ .

4.في المصدر «مهدارًا» وما أثبتناه هو الصحيح.

5.المعجم الأوسط : ۷ / ۷۹ / ۶۹۰۸ ، البداية والنهاية : ۱ / ۳۲۹ وفيه «لا تكن مكثارًا للعلم» وكلاهما عن عمر بن الخطّاب ؛ منية المريد : ۱۴۰ .

6.(۵۳۸ ـ ) غرر الحكم : ۱۳۴۳ ، ۷۷۴۵ ، ۸۵۰۴ ، ۹۳۲۷ .

7.غرر الحكم : ۱۷۴۱ ، وأيضًا : ۱۵۹۱ و ۵۰۲ وليس فيهما «إلاّ عن ذكر اللّه » .

  • نام منبع :
    خردگرايي در قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1378
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 505463
صفحه از 516
پرینت  ارسال به