۱۱.امام على عليه السلام :خداوند عزّوجلّ ، در نهاد فرشتگانْ خردى بدون شهوت ، نهاد و در چارپايان ، شهوتى بدون خرد آفريد ؛ امّا در آدميان ، خرد و شهوت را با هم نهاد . پس هر آن كس خردش بر شهوتش پيروز گردد ، از فرشتگان برتر است و هر آن كس كه شهوتش بر خردش غالب گردد ، از چارپايانْ پست تر است .
۱۲.امام صادق عليه السلام :خداوند، خرد را كه نخستين آفريده روحانى او در سمت راست عرش خود است ، از نور خود آفريد . آن گاه بدو گفت : «پشت كن» . او نيز پشت كرد . پس فرمود : «روى آور» . خرد نيز روى آورد . پس از آن ، خداوندِ تبارك و تعالى فرمود : تو را آفريده اى بزرگ آفريدم و بر تمام آفريده هايم ارجمند داشتم . پس از آن، جهل و نادانى را از درياى شور و تاريكْ خلق كرد و بدان فرمود : «پشت كن» . او نيز پشت كرد . پس فرمود : «روى آور» . پس او رو نياورد . آنگاه به جهل فرمود : «گردنكشى كردى» . پس او را لعنت كرد .
۱۳.امام صادق عليه السلامـ در تفسير آيه«فألهما فجورها وتقواها»ـ: [خداوند] براى عقل روشن ساخت چه كارى انجام دهد و از چه چيزى دورى گزيند .
۱۴.امام صادق عليه السلامـ در تفسير آيه«ونفس وما سوّاها»ـ: [خداوند] نفس آدمى را آفريد و صورت داد ؛ ـ و در تفسير آيه «فالهما فجورها وتقواها» فرمود ـ : [خداوند،] به نفس ، خوبى ها و بدى ها را شناساند و الهام كرد . آن گاه مخيّرش كرد و او برگزيد .
ر . ك : حديث 272 . «لشكريان خرد و نادانى»
چشم اندازى بر آفرينش عقل و جهل
آفرينش عقل و جهل ، چگونگى تركيب اين دو عنصر متضاد و فلسفه تركيب آنها در انسان، از اصلى ترين مسائل انسان شناسى اسلامى و مهمترين مبانى تربيتى در اين آيين الهى است و اينك، با الهام از احاديث اين باب، توضيحات كوتاهى در باره اين مسائل ، ارائه مى شود :