391
خردگرايي در قرآن و حديث

چون از آن دخترك زنده به گور شده پرسند : به كدامين گناه، كشته شده است .

حديث

۱۱۶۵.پيامبر صلى الله عليه و آله :خداوند بر شما نافرمانى مادران ، زنده به گور كردن دختران و ادا نكردن حقوق و واجبات را حرام ساخت و براى شما نمى پسندد قيل و قال ، گدايى و ضايع ساختن مال و ثروت را .

۱۱۶۶.امام صادق عليه السلام :مردى نزد پيامبر صلى الله عليه و آله آمد و گفت : «دخترى برايم زاده شده و او را تا سنّ بلوغ تربيت كردم. پس بر او لباس پوشاندم و زينتش كردم ؛ او را به نزد چاهى بردم و در چاه انداختم. آخرين سخنى كه از او شنيدم، اين بود : پدرم ! كفّاره اين رفتار چيست ؟». پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «آيا مادرت زنده است ؟». گفت : «نه» . فرمود : «آيا خاله ات زنده است ؟». گفت : «بلى» . فرمود : «به وى نيكى كن كه خاله به سان مادر است و كفّاره گناهت خواهد بود» .
ابوخديجه گويد كه از پرسيدم : «اين در چه زمانى رُخ داد ؟». فرمود : «در جاهليت ؛ آنان دختران را مى كُشتند از ترس آنكه به اسارت گرفته شوند و در طوايف ديگر زاد و ولد كنند» .

ر . ك : حديث 1139 و 1142 و 1143 .

ب : فرزند كُشى

قرآن

و اين گونه براى بسيارى از مشركان ، بتانشان ، كشتن فرزندان را آراستند ، تا هلاكشان كنند و دينشان را بر آنان مشتبه سازند ؛ و اگر خدا مى خواست، چنين نمى كردند . پس ايشان را با آنچه به دروغ مى سازند، رها كن .

كسانى كه از روى بيخردى و نادانى ، فرزندان خود را كشته اند ، و آنچه را خدا روزيشان كرده بود ـ از راه افترا به خدا ـ حرام شمرده اند ، سخت زيان كرده اند ؛ آنان به راستى گمراه شده و هدايت نيافته اند .


خردگرايي در قرآن و حديث
390

«وَ إِذَا الْمَوْءُودَةُ سُـئِلَتْ * بِأَىِّ ذَنبٍ قُتِلَتْ ۱

الحديث

۱۱۶۵.رسول اللّه صلى الله عليه و آله :إنَّ اللّه َ حَرَّمَ عَلَيكُم : عُقوقَ الاُمَّهاتِ ، ووَأدَ البَناتِ ، ومَنعَ وَهاتِ ۲ ، وكَرِهَ لَكُم : قيلَ وقالَ : وكَثرَةَ السُّؤالِ ، وإضاعَةَ المالِ ۳ .

۱۱۶۶.الإمام الصادق عليه السلام :جاءَ رَجُلٌ إلَى النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله فَقالَ : إنّي قَد وَلَدتُ بِنتًا ورَبَّيتُها حَتّى إذا بَلَغَت فَأَلبَستُها وحَلَّيتُها ، ثُمَّ جِئتُ بِها إلى قَليبٍ ۴ فَدَفَعتُها في جَوفِهِ ، وكانَ آخِرُ ما سَمِعتُ مِنها وهِيَ تَقولُ : يا أبَتاه ، فَما كَفّارَةُ ذلِكَ ؟ قالَ : ألَكَ اُمٌّ حَيَّةٌ ؟ قالَ : لا ، قالَ : فَلَكَ خالَةٌ حَيَّةٌ ؟ قالَ : نَعَم ، قالَ : فَابرَرها فَإِنَّها بِمَنزِلَةِ الاُمِّ يُكَفَّرُ عَنكَ ما صَنَعتَ .
قالَ أبو خَديجَةَ : فَقُلتُ لِأَبي عَبدِاللّه ِ عليه السلام : مَتى كانَ هذا ؟ فَقالَ : كانَ فِي الجاهِلِيَّةِ ، وكانوا يَقتُلونَ البَناتِ مَخافَةَ أن يُسبَينَ فَيَلِدنَ في قَومٍ آخَرينَ ۵ .

ب : قَتلُ الأَولادِ

الكتاب

«وَكَذَ لِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِّنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلَـدِهِمْ شُرَكَآؤُهُمْ لِيُرْدُوهُمْ وَلِيَلْبِسُواْ عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ مَا فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَمَا يَفْتَرُونَ ۶

«قَدْ خَسِرَ الَّذِينَ قَتَلُواْ أَوْلَـدَهُمْ سَفَهَا بِغَيْرِ عِلْمٍ وَحَرَّمُواْ مَا رَزَقَهُمُ اللَّهُ افْتِرَآءً عَلَى اللَّهِ قَدْ ضَلُّواْ وَمَا كَانُواْ مُهْتَدِينَ ۷

1.التكوير : ۸ و ۹ . قال ابن شهرآشوب نقلاً عن ابن الحريري البصري في درّة الغوّاص وابن فيّاض في شرح الأخبار : إنّ الصحابة قد اختلفوا في «الموؤودة» فقال لهم عليّ عليه السلام : إنّها لا تكون موؤودة حتّى يأتي عليها الثارات السبع ، فقال له عمر : صدقت أطال اللّه بقاك ، أراد بذلك المبيّنة في قوله : «وَلَقَدْ خَلَقْنَا الإِنْسَانَ مِنْ سُلالَةٍ...» الآية ، المؤمنون : ۱۲ ـ ۱۴ ، فأشار أنّه إذا استهلّ بعد الولادة ثمّ دفن فقد وئد ، المناقب لابن شهرآشوب : ۲ / ۴۹ ، بحار الأنوار : ۴۰ / ۱۶۴ وفيه «التارات» بدل «الثارات» .

2.أي : منع الواجبات من الحقوق وأخذ ما لا يحلّ لكم من الأموال أو طلب ما ليس لكم فيه حقّ (هامش المصدر) .

3.صحيح البخاري : ۲ / ۸۴۸ / ۲۲۷۷ و ج ۵ / ۲۲۲۹ / ۵۶۳۰ ، صحيح مسلم : ۳ / ۱۳۴۱ / ۱۲ ، السنن الكبرى : ۶ / ۱۰۳ / ۱۱۳۴۰ كلّها عن المغيرة ؛ وراجع معاني الأخبار : ۲۷۹ و ۲۸۰ .

4.القليب : البئر التي لم تُطْوَ (النهاية : ۴ / ۹۸) .

5.الكافي : ۲ / ۱۶۲ / ۱۸ عن أبي خديجة .

6.(۱۳۶۷ ـ ) الأنعام : ۱۳۷ ، ۱۴۰ .

  • نام منبع :
    خردگرايي در قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1378
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 505461
صفحه از 516
پرینت  ارسال به