423
خردگرايي در قرآن و حديث

هشدار قرآن

قرآن كريم، با تأكيد بر ضرورت تداوم نهضت علمى و فرهنگى اسلام، به مسلمين هشدار داد كه مبادا پس از پيامبر اسلام، به عصر جاهليتِ قبل از اسلام بازگردند :
وما محمّد إلاّ رسول قد خلت من قبله الرّسل أفإن مات أو قتل انقلبتم على أعقابكم.۱
و محمد، جز فرستاده اى كه پيش از او [هم] كه پيامبرانى [آمدند] و گذشتند، نيست. آيا اگر او بميرد و يا كشته شود، از عقيده خود بر مى گرديد؟
اين آيه و نيز مفهوم آيه 33 سوره احزاب :
ولا تبرجن تبرج الجاهليّة الاُولى.
و مانند روزگار جاهليت قديم، زينتهاى خود را آشكار مكنيد.
طبق تفسير امام باقر عليه السلام : ـ «أي سيكون جاهلية اُخرى» ـ اشاره به تجديد حيات جهل در تاريخ اسلام است. آن حضرت، در اين باره مى فرمايد :
بعثت بين جاهليتين، لأخراهما شرّ من أولاهما. ۲
ميان دو جاهليت برانگيخته شدم؛ همانا دومى بدتر از اولى است.

1.سوره آل عمران، آيه ۱۴۴.

2.الأمالي الخميسيّة ، ج ۲، ص ۲۷۷.


خردگرايي در قرآن و حديث
422

پژوهشى در اسباب بازگشت به جاهليت

از ديدگاه قرآن كريم و احاديث اسلامى، دوران رسالت رسول اكرم صلى الله عليه و آله، عصر حاكميت عقل و علم، و دوران پيش از بعثت آن حضرت ، عصر جاهليت است . فلسفه اين نامگذارى، آن است كه پيش از بعثت آن حضرت، به دليل تحريف اديان آسمانى، مردم، راهى براى شناخت حقايق هستى و برنامه صحيح زندگى نداشتند، و آنچه به نام دين بر جوامع مختلف بشر تحميل مى شد ، همراه با موهومات و خرافات بود و اديان تحريف شده، ابزارى بودند براى حكومت و سودجويى سلطه جويان مستكبر و مرفّهان بى درد .
بعثت مبارك رسول اللّه صلى الله عليه و آله، آغاز عصر علم بود و اساسى ترين مسئوليت ايشان، روشن كردن حقايق براى مردم و آشنا ساختن آنان با برنامه هاى صحيح زندگى و مبارزه با تحريف اديان گذشته و موهوماتى بود كه به نام دين به جامعه عرضه مى شد. پيامبر صلى الله عليه و آله خود را براى مردم، پدرى مهربان و معلّمى دلسوز مى دانست و مى فرمود:
إنّما أنا لكم مثل الوالد، اُعلّمكم . ۱
همانا من براى شما مانند پدرم؛ شما را آموزش مى دهم.
او از طرف پروردگار، نبوّت خود و برنامه هايى كه براى روش صحيح زندگى آورده ، منطبق با موازين عقلى و علمى معرّفى مى كرد كه اگر دانشمندان درصدد شناخت آن برآيند، به روشنى مى توانند صداقت او را درباره ارتباطش با مبدأ هستى درك كنند:
ويرى الّذين اوتوا العلم الّذي اُنزل إليك من ربك هو الحقّ ويهدي إلى صراط العزيز الحميد.۲
و كسانى كه از دانشْ بهره يافته اند، مى دانند كه آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده، حق است و به راهِ آن عزيزِ ستودهْ [صفات]، راهبرى مى كند.
و بر اين اساس، مردم را از پيروى آنچه بدان علم ندارند، به شدّت برحذر مى داشت و اين آيه را بر آنان تلاوت مى فرمود :
ولا تقف ما ليس لك به علم إن السمّع والبصر والفؤاد كان عنه مسؤولاً.۳
و چيزى را كه بدان علم ندارى، دنبال مكن؛ زيرا گوش و چشم و قلب، همه مورد پرسش واقع خواهند شد .

1.مسند ابن حنبل ، ج ۳، ص ۵۳ (ح۷۴۱۳)؛ سنن النسائي، ج۱، ص ۳۸؛ سنن ابن ماجه ، ج ۱، ص۱۱۴ و ۳۱۳ .

2.سوره سبأ، آيه ۶ .

3.سوره اسراء، آيه ۳۶ .

  • نام منبع :
    خردگرايي در قرآن و حديث
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1378
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 505445
صفحه از 516
پرینت  ارسال به