مشترکات مذهب اسلامی در مورد مهدویت

پرسش :

فرقه ها و مذاهب بزرگ اسلامی در موضوع مهدویت چه نقاط مشترکی دارند؟



پاسخ :

فرقه ها و مذاهب بزرگ اسلامى، ضمن قطعی دانستن آموزه مهدویت، در این باورها مشترک اند:

۱. منجى موعود: علماى مذاهب اسلامى در آثار خود، احادیثى بشارت آمیز را درباره امام مهدى(ع) نقل کرده اند که از وقوع شرایط مطلوب براى امّت اسلامى در آینده خبر مى دهد.

۲. تبار منجى : عالمان و محدّثان فرقه هاى اسلامى به این نکته تأکید کرده اند که مهدى(ع) از فرزندان پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت اوست. همچنین بسیارى از دانشمندان اهل سنّت بنا بر احادیث صحیح، تصریح کرده اند که مهدى(ع) از نسل فاطمه علیها السلام و على(ع) است.

۳. نام منجى : در این که منجى موعود با پیامبر اکرم(ص) همنام است، تردید و اختلافى نیست. در یکى از کتاب های ششگانه اهل سنّت نیز به این نکته تصریح شده[۱]و برخى از عالمان، توافق بر نام او را موضوعى مسلّم و متواتر دانسته اند.

۴. لقب منجى: در منابع و متون اسلامى، بیش از آن که به نام امام موعود اشاره شود، از مشهورترین لقب او، یعنى «مهدى» یاد شده است.

۵. وقت ظهور منجى : بیشتر روایات و متون مرتبط با مهدى(ع) که در منابع موثّقِ فرقه هاى مختلف اسلامى نقل شده اند، به این نکته اشاره دارند که آن حضرت در آخر الزمان (دوران پایانى تاریخ جهان و پیش از وقوع قیامت) ظهور و قیام خواهد کرد.

۶. قیام و پیروزى منجى: بنا بر دیدگاه عالمان اهل سنّت، قیام منجى و پیروزى او بر دشمنان و دستیابى وى به حکومتى مقتدر، قطعى است و در این که رهبرى و فرمان روایى امّت اسلام در اختیار مهدى موعود قرار خواهد گرفت، تردید و اختلافى نیست.

۷. همراهى عیسى(ع) با منجى : نزول عیسى(ع) و همگامى اش با مهدى موعود، از موارد مشترک میان شیعه و اهل سنّت است. پس از قیام و پیروزى مهدى(ع)، حضرت مسیح(ع) به او مى پیوندد و پشت سرش نماز مى خواند و رهبرى او را بر اهل ایمان مى پذیرد.

۸. جهان پس از قیام منجى: همه کسانى که به توصیف اوضاع جهان پس از قیام امام مهدى(ع) پرداخته اند، بر این نکته اتّفاق نظر دارند که حکومت ایشان، تحقّق بخش وعده هاى انبیا و اولیاى الهى است و آن دولت کریمه، عدالت و پیشرفت را در سراسر جهان حاکم خواهد ساخت.[۲]


[۱]. سنن أبى داوود: ج ۴ ص ۱۰۶ ح ۴۲۸۲.

[۲]. ر.ک: دانش نامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ: ج ۱ ص ۸۶ ـ ۸۸.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت