تاريخ : دوشنبه 1389/3/31 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 5714
سومین سالگرد ارتحال ملكوتی آیت الله مشكینی(ره) برگزار می شود

سومین سالگرد ارتحال ملكوتی آیت الله مشكینی(ره) برگزار می شود

News

دو شنبه 31/3/89

راوي: به منظور سومین سالگرد ارتحال ملكوتی فقیه معظم، عالم پارسا و استاد بزرگ اخلاق مجلس بزرگداشتی روز پنج شنبه 3 خردادماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می شود.حضرت آيت الله مشكيني

به گزارش راوي، آية‌الله‌ علي‌ اکبر فيض‌، معروف‌ به‌ مشکيني‌ در سال‌ 1300 هجري‌ شمسي‌ در روستايي‌ از توابع‌ بلوک‌ مشکين‌ و در ميان‌ خانواده‌اي‌ متدين‌ و اهل‌ علم‌ چشم‌ به‌ جهان‌ گشود. پدرش‌ از اهل‌ علم‌ بود و در کسوت‌ روحانيت‌ به‌ تحصيل‌ علم‌ و رتق‌ و فتق‌ امور مردم‌ مي‌پرداخت‌.
آية‌الله‌ علي‌ اکبر مشکيني‌ در سالهاي‌ تحصيل‌ خود، به‌ محضر عالمان‌ بسياري‌ شرفياب‌ شد. او در دروس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ آية‌الله‌ العظمي‌ بروجردي‌(ره‌) و آية‌الله‌ العظمي‌ محقق‌ داماد(ره‌) شرکت‌ مي‌کرد. در نجف‌ نيز به‌ محضر عالمان‌ و استادان‌ آن‌ ديار شرفياب‌ مي‌شد. و در درس‌ خارج‌ امام‌ خميني‌(ره‌) شرکت‌ جدي‌ داشت‌. او در سالهاي‌ تحصيل‌ و پس‌ از آن‌ با فضلا و استادان‌ بسيار رابطه‌ دوستي‌ داشت‌ که‌ از آن‌ جمله‌ مي‌توان‌ آية‌الله‌ جوادي‌ آملي‌ و آية‌الله‌ اميني‌ را نام‌ برد.
آية‌الله‌ مشکيني‌ در سالهاي‌ عمر خود فعاليتهاي‌ بسياري‌ را به‌ انجام‌ رسانده‌ است‌. بسياري‌ از استادان‌ و علماي‌ امروز از شاگردان‌ آن استاد بزرگ به‌ شمار مي‌آيند که‌ در درسهاي‌ وي‌ شرکت‌ جدي‌ داشته‌اند. او کتب‌ دورة‌ مقدمات‌ و سطح‌ را بارها تدريس‌ کرده‌ و سالها به‌ تدريس‌ خارج‌ فقه‌ و اصول‌ اشتغال‌ داشته‌ است‌. همچنين‌ درس‌ تفسير او از دروس‌ مشهور حوزه‌ علميه‌ قم‌ بوده‌ است‌. از فعاليتهاي‌ مهم‌ وي‌ در اين‌ عرصه‌، تأسيس‌ مؤسسه‌ الهادي‌ است‌ که‌ به‌ چاپ‌ کتب‌ مفيد و اسلامي‌ براي‌ سطوح‌ گوناگون‌ جامعه‌ مي‌پردازد و مردم‌ را با حقايق‌ و معارف‌ اسلامي‌ آشنا مي‌سازد. آیت الله مشكینی خود نيز کتابهاي‌ فراواني‌ در زمينه‌هاي‌ گوناگون‌ علوم‌ اسلامي‌ تأليف‌ و منتشر ساخته‌ است‌.برخي‌ از آنها به‌ شرح‌ زير است‌: اصطلاح‌ الاصول‌؛ مصطلحات‌ الفقه‌؛ الفقه‌ الماثور (دوره‌ فقه‌ به‌ طرزي‌ نوين‌)؛دروس‌ في‌ الاخلاق‌ (يک‌ دوره‌ اخلاق‌ عربي‌)؛ ازدواج‌ در اسلام‌؛ المنافع‌ العامه‌ (شرح‌ کتاب‌ احياالموات‌ شرايع‌)؛ مفتاح‌ الجنان‌ (کتاب‌ دعا تکميل‌ مصباح‌ المنير)؛ المواعظ‌ العدديه‌؛ واجب‌ و حرام‌ احکام‌ الزامي‌ (دوره‌ فقه‌)؛ قصار الجمل‌ (احاديث‌ کوتاه‌ تحت‌ عناوين‌ لغوي‌ دو جلد)؛ ترجمه‌ قرآن‌ کريم‌ به‌ زبان‌ فارسي‌ و ده ها اثر دیگر. زندگي‌ آية‌الله‌ مشکيني‌ سرشار از مبارزات‌ و تلاشهاي‌ سياسي‌ براي‌ احقاق‌ حکومت‌ اسلامي‌ است‌. او از نخستين‌ افرادي‌ بود که‌ به‌ نهضت‌ امام‌ خميني‌(ره‌) پيوست‌. آيت الله مشکيني هميشه ستون محکمي بودند براي نظام اسلامي و سد نفوذ ناپذيري در برابر دشمنان و بدخواهان و در همه شرايط سخت و دشوار در کنار ولايت و مردم بودند. در جنگ حضور او در جبهه ها و در کنار رزمندگان اسلام بر روحيه رزآوران اسلام تاثير بسزايي داشته و هرجا که انقلاب اسلامي و نظام به وجودشان نياز داشته با همه توان به دفاع و حراست از انقلاب و دستاوردهاي آن مبادرت ورزيد.

به منظور سومین سالگرد ارتحال ملكوتی این استاد بزرگ اخلاق مجلس بزرگداشتی روز پنج شنبه 3 خردادماه بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد اعظم قم برگزار می شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :