اختلاف نظر مذاهب اسلامی در مورد مهدویت

پرسش :

فرقه ها و مذاهب بزرگ اسلامی در موضوع مهدویت در چه مواردی اختلاف دارند؟



پاسخ :

با وجود باورهاى مشترک همه مسلمانان درباره مهدى موعود(ع)، برخی از جزئیات این موضوع، همانند هر موضوع مسلّم و مشترک دیگر، مورد اختلاف اند. مهم ترین این اختلاف ها، عبارت اند از:

۱. نام پدر : یکى از مهم ترین موضوعات اختلافى درباره مهدى موعود، نام پدر ایشان است. آنچه موجب بروز این اختلاف شده، احادیثی است که بر اساس آنها، پیامبر اکرم(ص) منجى موعود را همنام خود، و پدر او را همنام پدر خود اعلام کرده است. البتّه شیعیان دوازده امامی، بدون هیچ تردیدى معتقدند که مهدى موعود، فرزند امام حسن عسکرى(ع) است.

۲. از نسل امام حسن(ع) یا امام حسین(ع) بودن: در این که امام مهدی(ع) از نسل امام علی(ع) و حضرت فاطمه زهرا علیها السلام است، تردید و اختلافی میان شیعه و اهل سنّت وجود ندارد؛ امّا این که آن حضرت از فرزندان امام حسن(ع) یا امام حسین(ع) است، مورد اختلاف میان شیعه و گروهی از اهل سنّت قرار گرفته است. مهم ترین عامل بروز این اختلاف، حدیث بی سندی است که فقط در یکی از کتاب های اهل سنّت (سنن أبی داوود: ج ۴ ص ۱۰۶) نقل شده است.

۳. ولادت و مدّت عمر امام مهدى(ع) : پیروان اهل بیت(ع) بر اساس دلایل متعدّد و احادیث متواتر، معتقدند که مهدی موعود، فرزند امام حسن عسکری(ع) است و در میانه قرن سوم هجری متولّد شده است. این، بِدان معناست که او اکنون دارای عمری طولانی و بیش از حدّ متعارف است؛ امّا دیدگاه مشهور در میان اهل سنّت، خلاف این است و چنین باوری را غیر قابل قبول می دانند.[۱]


[۱]. ر.ک: دانش نامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ: ج ۱ ص ۸۸ ـ ۹۰.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت