امام رضا(ع) و دعا

پرسش :

رابطه امام رضا(ع) با دعا چگونه بود؟



پاسخ :

بخش قابل توجهی از زندگی امام رضا(ع)، دعا کردن بود. آن حضرت بسیار دعا می کرد و همواره زبان مبارک ایشان به دعا مشغول بود. دهها دعای زیبا از آن حضرت در آثار روایی به یادگار مانده است. امام نه تنها خود دعا می کرد بلکه دیگران را نیز به دعا کردن ترغیب می فرمود.

جمله ای را بارها به یارانش مى فرمود. آن جمله این بود: بر شما باد سلاحِ پیامبران. کسی پرسید: سلاح پیامبران چیست؟ فرمود: دعا. صلوات یکی از دعاهای همیشگی حضرت بود و می فرمود: کسی كه نمى تواند كارى كند كه به سبب آن گناهانش زدوده شود، بر محمّد و خاندان او بسیار درود فرستد؛ زیرا «صلوات» گناهان را ریشه كن مى كند.

امام به یکی از شیعیان که به ایشان التماس دعا گفته بود، فرمود: «مگر من شما را دعا نمى كنم؟ وقتی اعمال شما را می بینم برایتان دعا می کنم. به خدا سوگند، كردار و اعمال شما مردم، هر روز و هر شب به من عرضه مى شود .

امام ادامه داد و فرمود: مگر در قرآن نخوانده اید: (وَ قُلِ اعْمَلُوا فَسَیرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ وَ رَسُولُهُ وَ الْمُؤْمِنُونَ ؛ بگو ای محمد: عمل كنید، خدا و پیامبرش و مؤمنان اعمال شما را به زودی خواهند دید). بدانید که مقصود خدا از مؤمنون در آن روز علىّ بن ابى طالب بوده است. و امروز امام زمان شماست.[۱]


[۱]. الكافی: ج۱ ص۲۱۹ ح۴ و ج ۲ ص۴۶۸ ح۵ الامالی، صدوق: ص۱۳۱ ح۱۲۳.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت