حديث سفينه در کتاب های اهل سنّت - صفحه 102

ميان شما مَثل کشتي نوح در قوم خود و مَثل دروازه آمرزش در بني اسراييل است. آيا سوره هود را خوانده‌اي؛ «آيا کسي از جانب پروردگارش بر حجتي روشن است و شاهدي از [خويشان] او، پيرو اوست»؟ پيامبر خدا بر بينه‌اي از پروردگارش بود و من دنبال او و شاهد از [خاندان] او بودم.
طبري در ذخائر العقبي اين روايت را به نقل از ابن سري آورده و گفته است:
و عن علي ـ رضي الله عنه ـ قال: قال رسول الله ـ صلي الله عليه و سلم ـ : «مثل اهل بيتي کمثل سفينة نوح، من رکبها نجا و من تعلق بها فاز و من تخلف عنها زج في النار»، اخرجه ابن السري۱؛
علي ـ که خدا از او راضي باد ـ گفت که پيامبر خدا ـ صلي الله عليه و سلم ـ فرمود: مثل اهل بيت من مانند کشتي نوح است؛ هر که در آن سوار شد، نجات يافت و کسي که به آن کشتي راه يافت، به رستگاري رسيد و کسي که از آن تخلف ورزيد، به دوزخ افتاد. اين روايت را ابن سري نقل کرده است.
همچنين متقي هندي در کنز العمال، به نقل از ابن سهل قطان در امالي‌اش و ابن مردويه، از عباد بن عبد الله اسدي آورده است که گفت:
بينا أنا عند علي بن ابي طالب ـ رضي الله عنه ـ في الرحبة إذ أتاه رجل فسأله عن هذه الآية:أَفَمَن كَانَ عَلَى بَيِّنَةٍ مِنْ رَبِّه وَيَتْلُوه شَاهدٌ مِنْه، فقال: ما من رجل من قريش جرت عليه المواسي الا قد نزلت فيه طائفة من القرآن، و الله و الله لأن يکونوا يعلموا ما سبق لنا اهل البيت علي لسان النبي ـ صلي الله عليه و سلم ـ احب اليّ من ان يکون لي ملء هذه الرحبة ذهباً وفضة، و الله انّ مثلنا في هذه الامة کمثل سفينة نوح في قوم نوح، و ان مثلنا في هذه الامة کمثل باب حطة في بني اسرائيل۲
هنگامي که در رحبه در محضر علي بن ابي طالب ـ رضي الله عنه ـ بوديم، مردي به حضور ايشان رسيد و از آن حضرت معناي اين آيه را که: «آيا کسي که از جانب پروردگارش بر حجتي روشن است و شاهدي از [خويشان] او، پيرو اوست»، پرسيد. علي [ عليه السلام] فرمود: هيچ يک از افراد قريش نيست که تيغ سرتراشي بر سرش کشيده باشد، جز اين که خداوند در باره او مطلبي در کتاب خود نازل کرده است. به خدا سوگند، به خدا سوگند! هر گاه مردم بدانند چه سخن شايسته‌اي بر زبان پيامبر أمي ـ صلي الله عليه و سلم ـ در باره ما جاري شده است، در نزد من محبوب‌تر بود از اين که همه سرزمين رحبه از طلا و نقره آکنده باشد. به خدا سوگند! مثل ما اهل بيت در اين امت، مثل کشتي نوح است و مثل ما در اين امت، مثل دروازه آمرزش در بني اسراييل است.

1.. ذخائر العقبي، ص ۲۰.

2.. کنز العمال، ج ۲، ص ۴۳۵.

صفحه از 133