19
سيماي حج و عمره در قرآن و حديث

توضيح

اِلحاد به معنى انحراف از راه راست و طريقه حق است. در اين آيه ظالمين، ملحد محسوب شده و به آنان وعده عذاب داده شده است. اين به معنى سببيت ظلم براى الحاد است، زيرا ظلم نوعى عدول عملى و انحراف از حق است، ولى آيه علاوه بر اين به حكم خاصى اشاره دارد كه در غير حرم مكّه، جارى نيست. اين حكم، تطبيق ملحد بر هر ظالمى است، چه ظلم كوچك باشد و چه بزرگ و ظلم در مكّه را گناه كبيره مى شمرد و به تبع آن عذاب اليم را وعده مى دهد و بر اين عموميت و فراگيرى تأكيد كرده است، زيرا «مَنْ» عموم بدلى دارد، و مفعول «يُردْ» حذف شده است تا هر گونه كارى را در برگيرد.
به علاوه «الحاد» و «ظلم» هر دو نكره و بصورت اسم جنس آورده شده اند تا اين اطلاق را تفهيم كنند.
پس تركيب آيه به اين شكل است كه جمله «من يرد...» تا پايان بر خبر «انّ» در صدر آيه دلالت مى كند و باء در «الحاد» باء ملابسه و همراهى و در «ظلم» باء سببيّت مى باشد.

1 / 4

آداب ورود به مكّه

الف . احرام

۲۱.امام صادق عليه السلام:خداوند مسجد الحرام را به خاطر كعبه، حرام قرار داد و حرم را به خاطر مسجد الحرام و احرام را به خاطر حرم واجب كرد. ۱


سيماي حج و عمره در قرآن و حديث
18

۱۷.امام صادق عليه السلام:كسى كه يك سال در مكّه اقامت كند، طواف براى او برتر از نماز است. كسى كه دو سال ساكن مكّه باشد، مخلوطى از نماز و طواف انجام دهد. و هر كه سه سال مقيم مكّه باشد، نماز براى او افضل از طواف است. ۱

۱۸.امام صادق عليه السلام:كسى كه تمتّع انجام مى دهد، وقتى از احرام درآمد، سزاوار است پيراهن نپوشد و همسان با محرمين باشد. اهل مكّه نيز شايسته است در ايّام حج چنين كنند. ۲

د . هر ظلمى در آن الحاد است

«به يقين، آنان كه كافر شده، از راه خدا و مسجد الحرام جلوگيرى مى كنند، (مسجدى كه) آن را براى مردم . چه معتكف عبادت چه اهل باديه . يكسان قرار داديم. و هر كس در آن قصد الحاد به ستم داشته باشد، از عذابى دردناك به او مى چشانيم». ۳

۱۹.ابوالصّباح كنانى:از امام صادق عليه السلام درباره آيه «وَمَنْ يرد فيه بالحادٍ ...» پرسيدم. حضرت فرمود: هر ستمى كه كسى در مكّه به خود كند،چه سرقت يا ظلم به ديگرى يا هر چه كه ستم باشد، من آن را الحادمى بينم».از اين رو آن حضرت از سكونت در حرم،پرهيز داشت. ۴

۲۰.امام صادق عليه السلام . درباره آيه« وَمَنْ يرد فيه بالحادٍ بِظلمٍ ». :هركس در آن جا غير خدا را بپرستد، يا با غير اولياء خدا دوستى و همبستگى كند، او ملحِد به ستم است و بر خداست، كه او را از عذابى دردناك بچشاند. ۵

1.الحجّ : ۲۵ .

  • نام منبع :
    سيماي حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي، عبدالهادي؛ محدثي، جواد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1380
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 28998
صفحه از 137
پرینت  ارسال به