49
سيماي حج و عمره در قرآن و حديث

منشاء اين قول التزام و دعاى حضرت رسول در اين مكان بوده است كه شيعه نيز آن را به ويژه هنگام وداع مستحب مى داند.
3 . مستجار: در غربى كعبه است كه حضرت ابراهيم عليه السلام در پشت آن ساخت و قريش هنگام تجديد بناى كعبه، آن را نابود كرد. جاى اين در، در كنار ملتزم است و آداب و دعاهاى ويژه آن، نيز همان دعاى آداب ملتزم است. از اين رو محدّثان و فقيهان آن را با ملتزم يكى دانسته اند. در روايتى با سندى نامعتبر، مستجار را ميان حجر الأسود و در كعبه گفته اند.


سيماي حج و عمره در قرآن و حديث
48

۷۵.امام صادق عليه السلام:ركن يمانى، درى از درهاى بهشت است، خداوند از وقتى كه آن را گشوده، نبسته است. ۱

۷۶.امام صادق عليه السلام . وقتى از كنار ركن يمانى مى گذشت . :در اينجا فرشته اى است، كه شنوايى اهل زمين به او داده شده است. هركس وقتى به اينجا مى رسد بر پيامبر صلى الله عليه و آلهصلوات فرستد، درود او را به پيامبر مى رساند. ۲

۷۷.امام صادق عليه السلام:خداوند متعال، فرشته ذِكر گويى را بر ركن يمانى مأمور ساخته كه دعاهاى شما را «آمين» مى گويد. ۳

توضيحى درباره مكان هاى مقدس در مسجدالحرام

1 . حطيم: بخشى از مسجد الحرام و مقدس ترين مكان آن است كه حدود آن عبارتند از ركن حجر الأسود، درِ كنونى كعبه و مقام ابراهيم. اين منطقه پر ازدحام است و مردم براى استلام حجر و رسيدن به در كعبه جهت دعا و وداع، يكديگر را له مى كنند و از اين رو آن را «حطيم» ناميده اند. يعنى جايى كه به همديگر فشار مى آورند و يكديگر را له مى كنند.
2 . ملتزم: كه به آن «متعوّذ» و «المدعى» هم گفته مى شود، بخشى از ديوار پشت كعبه است كه در نزديكى ركن يمانى و تقريبا روبروى درِ كنونى قرار دارد. اين امر مورد اتفاق علما و فق هاى شيعه ، ولى نزد محدثين اهل سنّت اختلاف است: برخى آن را ميان ركن و مقام ابراهيم مى پندارند و بسيارى آن را ميان درِ كنونى كعبه و ركن حجر الأسود مى دانند. احتمالاً

  • نام منبع :
    سيماي حج و عمره در قرآن و حديث
    سایر پدیدآورندگان :
    مسعودي، عبدالهادي؛ محدثي، جواد
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1380
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 29008
صفحه از 137
پرینت  ارسال به