تاريخ : چهارشنبه 1396/1/30 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 58570
سیزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت نیمه شعبان برگزار می شود

سیزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت نیمه شعبان برگزار می شود

سیزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت ماه با حضور مراجع عظام تقلید با محور عصر ظهور از دیدگاه ادیان ابراهیمی برگزار می شود.

حجت‌الاسلام مهدی حسین‌پور، مسئول دبیرخانه همایش بین المللی دکترین مهدویت در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان درباره زمان برگزاری این همایش گفت: سیزدهمین همایشدکترین مهدویتبا موضوع «عصر ظهور از دیدگاه ادیان ابراهیمی» ۲۱ و ۲۲ اردیبهشت‌ماه مصادف با نیمه شعبان به میزبانی قم و در مرکز همایش‌های بین‌المللی رسول اعظم (ص) برگزار می‌شود.

وی افزود: سخنرانان مراسم افتتاحیه این همایش آیت‌الله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید و آیت الله اعرافی، رییس حوزه‌های علمیه کشور هستند.

حجت‌الاسلام حسین‌پور در رابطه با آیین اختتامیه سیزدهمین همایش دکترین مهدویت تصریح کرد: آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید و آیت الله اراکی، رییس مجمع جهانی تقریب مذاهب سخنران مراسم اختتامیه خواهند بود.

محورهای همایش:محور اول تحت عنوان اسلام، محور دوم عصر ظهور در مسیحیت، محور سوم عصر ظهور در یهود و محور چهارم کارکردها و آسیب‌های این حوزه را شامل می‌شود.
در این بخش تاکنون نزدیک به یکصد مقاله دریافت شده و در مرحله ارزیابی قرار دارد. در رابطه با مقالات خارجی نیز نزدیک به ۵۲ مقاله خارجی دریافت شده است که از این تعداد ۳۸ مقاله حایز رتبه و پذیرش شده‌اند.

وی یادآور شد: با توجه به سیاست‌هایی که دبیرخانه دکترین مهدویت دنبال می‌کند یکی از دغدغه‌ها این بود که عصر ظهور از دیدگاه ادیان توحیدی و ابراهیمی بررسی شود لذا محورهای فراخوان همایش در ۴ قسمت تقسیم‌بندی شد.

مسئول دبیرخانه دکترین مهدویت در رابطه با محورهای فراخوان این همایش بیان کرد: محور اول تحت عنوان اسلام، محور دوم عصر ظهور در مسیحیت، محور سوم عصر ظهور در یهود و محور چهارم کارکردها و آسیب‌های این حوزه را شامل می‌شود. همچنین، در طول سال گذشته گفت‌وگوهای متعددی با سران ادیان توحیدی در داخل و خارج کشور داشتیم از جمله گفت‌وگوهایی با رییس انجمن کلیمیان، رییس انجمن زرتشتیان کشور، رهبر ارامنه و رهبر آشوراییان کشور انجام شد.

وی افزود: همچنین، با سفیر واتیکان در ایران جلسه‌ای داشتیم و در گفت‌وگوهای انجام‌شده تقاضا شد این دوستان از محققان و صاحب‌نظران جامعه خود بخواهند موضوع منجی در آخرالزمان را در ایام خود بررسی کرده و مقالاتی تحت این عنوان از طرف این گروه‌ها و انجمن‌ها به همایش ارسال شود.

حجت‌الاسلام حسین‌پور ابراز کرد: درخواستی نیز از وزیر واتیکان در ایران داشتیم که پیامی از جانب پاپ یا نماینده ایشان برای این همایش ارسال یا در همایش قرائت شود، به همین منظور سفیر ایران گفت‌وگوهایی با مشاور مذهبی پاپ داشت که طی آن پیامی از طرف ایشان به این همایش ارسال شد و این پیام در روز افتتاحیه قرائت می‌شود.

مسئول دبیرخانه دکترین مهدویت اضافه کرد: امسال با توجه به اینکه موضوع همایش بین‌الادیانی است از برخی از سفرای کشورهای دوست و همچنین رهبران ادیان توحیدی که در ایران حضور دارند از جمله رییس انجمن یهودیان کشور، سفیر واتیکان در ایران، شخصیت‌های برجسته جهان اسلام برای حضور در همایش دعوت شده است.

وی افزود: از جمله آیت‌الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی و اساتید سطوح عالی حوزه نیز از میهمانان ویژه این همایش هستند.

حجت‌الاسلام حسین‌پور در ادامه به همایش چهاردهم دکترین مهدویت که سال آینده برگزار می‌شود، اشاره کرد و گفت: همایش چهاردهم ما با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب و تحت عنوان «مهدویت، محور مشترک مذاهب اسلامی» برگزار می‌شود و برنامه‌ها و فراخوان همایش در یک نشست تخصصی و به شکل مبسوط به زودی اعلام می‌شود.

مسئول دبیرخانه دکترین مهدویت در رابطه با دلیل برگزاری این همایش برای دومین سال متوالی در قم گفت: یکی از دغدغه‌هایی که مراجع در رابطه با برگزاری این همایش داشتند این بود که با توجه به اینکه موضوع همایش یک موضوع حوزوی است مراجع معظم اصرار داشتند همایش در قم برگزار شود اما یکی از موانع جدی برای این کار نبود زیرساخت‌های لازم برای برگزاری چنین همایش‌هایی بود لذا وقتی با همت آیت الله مکارم مرکز همایش‌های بین‌المللی رسول اعظم(ص) در قم افتتاح شد به پیشنهاد شخص ایشان و با توجه به شاکله حوزوی همایش تصمیم بر این شد که سیزدهمین همایش بین‌المللی دکترین مهدویت در قم برگزار شود.

وی در ادامه به موضوع مقالات ارایه‌شده به همایش اشاره کرد و گفت: در خصوص مقالات نیز با مراکز متعدد حوزوی و دانشگاهی گفت‌وگوهایی انجام و نشست‌های مشترک علمی برگزار شد که طی آن ۸ مرکز به صورت تخصصی در موضوع ورود پیدا کردند از جمله دانشگاه امام صادق (ع)، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره)، دانشگاه امام حسین (ع) و مرکز تخصصی مهدویت حوزه را می‌توان نام برد.

وی تصریح کرد: دانشگاه معارف اسلامی، جامعه المصطفی(ص)، پژوهشکده دفتر تبلیغات حوزه و پژوهشگاه مسجد مقدس جمکران نیز از جمله مراکز سهیم در ارائه مقالات هستند. کمیته‌های علمی نیز با همکاری این مراکز تشکیل و قرار شد هر یک از این مراکز، همایش و کمیسیون تخصصی داشته باشند و مقالات برتر خود را در این رابطه ارایه کنند.

مسئول دبیرخانه سیزدهمین همایش بین المللی دکترین مهدویت در پایان خاطرنشان کرد: قسمت دوم فراخوان به شکل عمومی بود که در این بخش تاکنون نزدیک به یکصد مقاله دریافت شده و در مرحله ارزیابی قرار دارد. در رابطه با مقالات خارجی نیز نزدیک به ۵۲ مقاله خارجی دریافت شده است که از این تعداد ۳۸ مقاله حایز رتبه و پذیرش شده‌اند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :