تاريخ : چهارشنبه 1396/1/30 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 58574
برگزاری نشست علمی مصحف نگاری قرآن در قم

برگزاری نشست علمی مصحف نگاری قرآن در قم

دبیرکارگروه قرآن شناسی پژوهشکده تفسیر اهل بیت (ع) گفت: نشست علمی مصحف نگاری قرآن در قرون نخست و تاثیر آن در شناخت ما، 30فروردین ماه سال جاری در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث قم برگزار می‌شود.

محمد علی طباطباییامروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در قم، با اشاره به اهداف برگزاری نشست علمی تخصصی «مصحف نگاری قرآن در قرون نخست و تأثیر آن در شناخت ما از تاریخ» ظهار کرد: با توجه به اینکه رویکرد این نشست در ارتباط با نسخه‌های قرآنی دو قرن نخست هجری است و در این راستا کمتر مطالعه و تحقیق صورت گرفته این مبحث دارای اهمیتی خاص است.

وی با بیان اینکه مرتضی کریمی نیا پژوهشگر مطالعات قرآنی و متخصص مخطوطات کهن قرآنی است که در این نشست علمی سخنرانی می‌کند، گفت: این پژوهشگر به صورت عمیق در ارتباط با نسخ قرآنی دو قرن نخست هجری تحقیق و تفحص کرده و کمتر کسی چنین اقدامی را انجام داده است.

دبیر کارگروه قرآن شناسی پژوهشکده تفسیر اهل بیت (ع) با بیان اینکه برخی از این نسخ قرآنی قدیمی در کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه‌های اروپایی نگهداری می‌شود، تصریح کرد: مرتضی کریمی نیا با تحقیق در مورد این نسخ تاریخی توانسته به یافته‌های نوینی برسد که کمتر کسی به این نکات توجه داشته است.

وی با بیان اینکه نشست علمی «مصحف نگاری قرآن در قرون نخست و تأثیر آن در شناخت ما از تاریخ» به همت پژوهشگاه قرآن و حدیث برگزار می‌شود، عنوان کرد: در این نشست دربارۀ چگونگی شناسایی و تاریخ‌گذاری نسخه‌های خطی قرآن و تأثیر این موضوع بر آگاهی‌های ما از تاریخ قرآن بحث شده و تبادل نظر صورت می‌گیرد.

طباطبایی با بیان اینکه مخاطبان این نشست علمی را دانشجویان رشته‌های علوم قرآنی، تاریخ اسلام، نسخه‌شناسی و مرمت نسخ خطی و سایر رشته‌ها تشکیل می‌دهند،گفت: با این‌حال عموم علاقه‌مندان به موضوعات تاریخی و قرآنی می‌توانند در این نشست علمی شرکت کنند.

وی با اشاره به زمان و مکان این نشست علمی گفت: این نشست روز چهارشنبه ۳۰ فروردین از ساعت ۱۱ صبح تا ۱۳ در سالن شیخ صدوق پژوهشگاه قرآن و حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث قم برگزار می‌شود.

گفتنی است، موسسه علمی ـ فرهنگی دارالحدیث در دو بخش پژوهشگاه و دانشگاه به فعالیت های پژوهش و نشر معارف اهل بیت(ع) می پردازد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :