تاريخ : چهارشنبه 1389/6/17 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 5864
نشست سالانه مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث برگزار شد

نشست سالانه مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث برگزار شد

چهار شنبه ۱۷/۶/۸۹

راوی: پنجمين نشست سالانه مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث با حضور آيت‌الله محمدی ری شهری، اعضای پژوهشكده و دانشكده علوم حديث و معاونت‌های مختلف مؤسسه و مديران آستان حضرت عبدالعظيم(ع) عصر سه‌شنبه ۱۶ شهريورماه در تالار علامه مجلسی اين مؤسسه برگزار شد.نشست

به گزارش راوی، براساس رهنمود و روايات اهل‌بيت(ع) در مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث، سال كاری از ابتدای ماه مبارك رمضان آغاز می‌شود. بدين لحاظ ارائه گزارش‌های سالانه بخش‌های مختلف اين مؤسسه در برنامه‌ای هر سال در همين موسم برگزار می‌شود.
امسال نيز به شيوه سال‌های گذشته، اين مراسم با حضور رئيس مؤسسه و اعضای پژوهشكده و دانشكده علوم حديث و نيز معاونت‌های مختلف مؤسسه و مديران آستان حضرت عبدالعظيم(ع) در تالار علامه مجلسی مؤسسه علمی ـ فرهنگی دارالحديث برگزار شد.
در ابتدای پنجمين نشست، دكتر«حجت» معاون آموزش‌های تكميلی مؤسسه دارالحديث، عملكرد معاونت آموزشی دانشكده در سال ۸۸ ـ ۸۹ و فعاليت‌های انجام گرفته در دانشكده علوم حديث را تشريح كرد.
دكتر «حجت» تعداد دانشجويان دانشكده علوم حديث در مقطع كارشناسی ارشد و دكتری را ۵۱۰ نفر اعلام كرد و گفت: از اين تعداد ۲۲۷ نفر مرد و ۲۸۳ نفر زن در سه شهر تهران، قم و اصفهان تحصيل می‌كنند.
وی تعداد فارغ‌التحصيلان مقطع كارشناسی از سال ۸۲ تا كنون را ۴۶۱ نفر اعلام كرد و گفت: در سال تحصيلی گذشته در بخش پايان‌نامه‌ها از ۴۰ پايان‌نامه دفاع شد كه كيفيت علمی بسياری از پايان‌نامه‌ها در حد مطلوب بود و مورد استقبال اعضای هيئت علمی دانشكده قرار گرفت.
معاون آموزش‌های تكميلی دانشكده علوم حديث به افزايش رشته‌ها، بازنگری سرفصل‌ها و توسعه مراكز اجرای رشته‌ها اشاره كرد و گفت: مقدمات تبديل دانشكده علوم حديث به دانشگاه فراهم شده است.
وی دو رشته جديد را كه به تازگی به مجموع رشته‌های تحصيلی دانشكده علوم حديث افزوده شده معرفی كرد و گفت: در مقطع كارشناسی رشته علوم قرآن و حديث، و در مقطع كارشناسی ارشد رشته علوم حديث گرايش اخلاق برای دومين‌بار به جمع رشته‌های دانشكده علوم حديث افزوده شده است.
وی افزود: طرح توسعه رشته‌های مدرسی معارف اسلامی، رشته قرآن و حديث و كلام امامی در مقطع دكتری با همكاری دانشگاه پرديس قم، و مكز آموزش عالی جامعة‌المصطفی(ص) العالمية صورت گرفته است.
معاون آموزش‌های تكميلی دانشكده علوم حديث، با اشاره به كسب بالاترين قبولی دانشجويان دانشكده علوم حديث در سطح كشور اشاره كرد و افزود: يكی از اهداف دانشكده علوم حديث توسعه رشته‌ها به ويژه در مقطع كارشناسی ارشد و دكتری است.
در ادامه اين نشست حجت‌الاسلام «حسينی» مدير آموزش‌های الكترونيك دانشكده علوم حديث، گزارشی از فعاليت‌های اين مركز در يك سال گذشته ارائه داد.
حسينی تصريح كرد: دانشكده مجازی علوم حديث اولين مركز دانشگاهی در كشور است كه موفق به اخذ مجوز از وزارت علوم، تحقيقات و فناوری در سال ۱۳۸۴ شده است.
وی به دانش‌پذيری بيش از چهارده هزار نفر در سال گذشته اشاره كرد و گفت: از اين تعداد بيش از ۲۶۰۰ نفر دانشجوی رسمی در دانشكده مجازی علوم حديث مشغول به تحصيل هستند.
حسينی گفت: از زمان آغاز تدريس دانشكده مجازی تا‌كنون بيش از بيست هزار صفحه جزوه و هشتاد هزار دقيقه برنامه آموزشی در قالب ۲۴۴ واحد، درس الكترونيك در مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد علوم حديث توليد شده است.
وی خبر از فعاليت بخش عربی داد و گفت تلاش می‌كنيم تا پايان سال‌جاری در مقطع كارشناسی به زبان عربی دانشجو بپذيريم.
در ادامه حجت‌الاسلام طباطبايی گزارش اجمالی از موسوعه فقهی و روند اجرايی اين پروژه ارائه كرد.
وی افزود: با تاكيد آيت‌الله محمدی ری شهری تدوين مباحث احاديث فقهی در دستور كار قرار گرفت. روايات فقهی شيعه در فضايی صادر شده است كه اكثريت اهل سنت حضور داشته اند. بنابراين برای فهم دقيقروايات شيعی، لازم است كه فضای حاكم بر محيط فقهی و فرهنگی آن دوره تصوير شود.
وی افزود: اين مهم با توجه به روايات نبوی، اقوال صحابه، تابعين و عالمان اهل سنت در سده اول و دوم حاصل می شود. افزودن بر فهم فضای صدور روايات شيعی، مشتركات منابع استنادی شيعه و سنی معلوم خواهد شد. فايده سوم اين مجموعه، تبيين دقيق نظرات عالمان شيعه و پشتيبانی آن توسط صحابه پيامبر(ص)و عالمان كهن اهل سنت خواهد بود كه در مباحث ميان فرقه ای جلوه گر خواهد شد.
وی خاطر نشان كرد: بنابراين مجموعه‌ای با نام تكميل وسائل الشيعه مطرح شد. اين مجموعه تمام روايات فقهی را در مباحث مختلف در فروعات فقهی در خود جای می‌دهد.
در ادامه نشست سالانه مؤسسه دارالحديث، «محمد شريعتمداری» عضو هيئت امنای مؤسسه، گزارشی از فعاليت‌های انجام گرفته در زمينه تأمين بودجه ارائه كرد.
در پايان نيز پس از اقامه نماز جماعت مغرب و عشاء به امامت آيت‌الله محمدی ری شهری در محيطی صميمی همه حاظران ميهمان سفره افطار شدند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :