مسئله نسخ در كتاب « الكافي » و ديدگاه كليني - صفحه 63

مى فرمايد:
...إِنَّ فِى أَيدِى النَّاسِ حَقّاً وَ بَاطِلا وَصِدْقاً وَ كَذِباً وَنَاسِخاً وَمَنْسُوخاً وَعَامّاً وَخَاصّاً وَمُحْكَماً وَمُتَشَابِهاً وَ حِفْظاً وَ وَهَماً.۱
ج. در سومين روايت، كلينى از امام صادق عليه السلام نقل مى كند، كه پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود:
... مَنْ عَمِلَ بِالْمَقَائيسِ ، فَقَدْ هَلَكَ وَ أَهْلَكَ ، وَ مَنْ أَفْتَى النَّاسَ بِغَيرِ عِلْمٍ وَ هُوَ لايعْلَمُ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ وَ الْمُحْكَمَ مِنَ الْمُتَشَابِهِ فَقَدْ هَلَكَ وَ أَهْلَكَ .۲
د. در روايت چهارم ، كلينى از امام باقر عليه السلام روايت مى كند كه آن حضرت ، راز اختلاف مردم را روى گردانى از على عليه السلام مى داند و مى فرمايد :
... وَ لَوْ أَنَّ عَلِياً عليه السلام ثَبَتَتْ لَهُ قَدَمَاهُ أَقَامَ كِتَابَ اللَّهِ وَ الْحَقَّ كُلَّهُ .۳
زيرا ديگران آگاه به نسخ نبودند.
دو. با توجّه به اين كه نسخْ اقسامى دارد، شيخ كلينى ، در باره نسخِ آيات ، به وسيله آيات ديگر، چند روايت نقل مى كند ، از جمله:
الف . در روايتى كه حفص بن غياث ، از امام صادق عليه السلام نقل مى كند ، حضرت مى فرمايد : «بَعَثَ اللَّهُ مُحَمَّداً صلى الله عليه و آله بِخَمْسَةِ أَسْيافٍ: ... وَ السَّيفُ الثَّانِى عَلَى أَهْلِ الذِّمَّةِ ، قَالَ اللَّهُ تَعَالَى: «وَ قُولُواْ لِلنَّاسِ حُسْنًا» ، ۴ كه امام در ادامه مى افزايد:
نَزَلَتْ هَذِهِ الآيةُ فِى أَهْلِ الذِّمَّةِ ثُمَّ نَسَخَهَا قَوْلُهُ :«قَاتِلُواْ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَلَا بِالْيَوْمِ الأَْخِرِ وَلَا يُحَرِّمُونَ مَا حَرَّمَ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَلَا يَدِينُونَ دِينَ الْحَقِّ مِنَ الَّذِينَ أُوتُواْ الْكِتَابَ حَتَّى يُعْطُواْ الْجِزْيَةَ عَن يَدٍ وَهُمْ صَاغِرُونَ»۵.۶

1.همان ، ص ۶۲ .

2.همان ، ص ۴۳ .

3.همان ، ج ۵ . ص ۵۵۶ .

4.سوره بقره ، آيه ۸۳ .

5.سوره توبه ، آيه ۲۹ .

6.الكافى ، ج ۵ ، ص ۱۰ .

صفحه از 72