تاريخ : یکشنبه 1396/2/24 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 58967
نگاهی به منشور علمی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

نگاهی به منشور علمی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

با همفکري علما و انديشمندان، نقش امامان و علماي شيعه در پيدايش و گسترش اسلام تبیین شده و راه تحريف دشمنان اسلام بسته شود.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»،حضرت آيت الله مکارم شيرازيدر برنامه  اعلام رسمي آغاز فعاليت دبيرخانه کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی اهداف تاسیس و تشکیل این کنگره را در مراسم آغاز به کار آن این گونه معرفی کرده اند.

برگزاري چنين کنگره هايي نقش موثر و بسزايي در بي اثر کردن تلاش دشمنان براي تخريب شيعه دارد و به جهانيان ثابت مي‌کند برخلاف آن چيزي که وهابي ها اذعان مي‌کنند که علماي شيعه نقشي در گسترش اسلام نداشته اند ، بلکه امامان و علماي شيعه در طول تاريخ ، بيشترين خدمت را به اسلام کرده اند.

گسترده عالمان شيعه در بسط و گسترش علوم به ويژه علوم اسلامي با وجود کتاب هايي که در اين باره نوشته شده اما هنوز حق مطلب ادا نشده و ما مي خواهيم موسوعه اي در اين باره تدوين کنيم.

دبیر علمی کنگره نیز در سخنانی بیان می دارد سرچشمه علوم اسلامی پیامبر(ص) - و اهل بیت (علیهم السلام) بودند. آنگاه شیعیان از زمان پیامبر - به عنوان پییروان امیرالمؤمنین (علیه السلام) شناخته شدند . آنان که پیروان امامان اهل بیت (علیهم السلام) بودند و در این مسیر دانشمندان و آثار زیادی در حوزه های علوم اسلامی به جهان تقدیم کردند. که در پیدایش و گسترش علوم اسلامی نقش آفرینی نمودند.

در طول تاریخ شیعه برخی عالمان بزرگ شیعه تلاش کردند  که این شخصیت ها و آثار را به جهانیان معرفی کنند. از این رو کتاب‌های مهمی مثل تأسیس الشیعه، الذریعه، اعیان الشیعه و ... شکل گرفت. در عصر حاضر نیز مرجع عالیقدر جهان شیعه آیت الله العظمی مکارم شیرازی تصمیم گرفته اند که با برپایی "کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی" این امر مهم را سامانی جدید دهند و آثاری کامل تر و نوآمد در این زمینه به جهانیان عرضه کنند.

سیاست های کنگره

سیاست ها و راهبردهای کنگره  بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی را  می توان در موارد زیر نام برد:

توجه خاص به تبیین نقش ائمه اطهار(علیهم السلام ) و علمای شیعه در موضوع کنگره؛  توجه به بُعد بین‌المللی کنگره و حفظ شئون مرجعیت شیعه؛ تأکید بر گفتمان‌سازی در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها و مجلات برای نهادینه کردن اندیشه کنگره؛ شرکت‌دادن علمای مذاهب اسلامی داخل و خارج و حتی مستشرقان مثبت‌نگر در کنگره؛ قلمرو کنگره علوم رشد یافته در جهان اسلام و توجه ویژه به علوم اسلامی ؛ تأکید بر تولید مجموعه آثار علمی فاخر که زمینه‌ساز راه‌اندازی رشته‌های حوزوی و دانشگاهی در این زمینه شود؛ تأکید بر تخصصی شدن کنگره با تشکیل کمیته‌های علمی؛ جلب حداکثری مقالات با فراخوان و اعطای جوایز و پیش‌نشست‌ها و ... همراه با تأکید بر مقالات سفارشی؛ سهم‌بندی علوم در کنگره در مورد علوم اسلامی (۷۰ %) و علوم انسانی (۲۰ %) و علوم طبیعی (۱۰ %) می‌باشد و در آخر  تأکید بر تقریب مذاهب اسلامی.

اهداف و محور های کنگره

اثبات مرجعیت علمی اهل بیت(علیه السلام)در جهان اسلام؛ تبیین نقش اهل بیت(علیه السلام)و پیروان آنها در پیدایش و گسترش علوم؛ تبیین نقش دانشمندان شیعه در پیدایش و گسترش علوم و تبیین نقش علمای شیعه در شکوفایی تمدن اسلامی از جمله اهداف این کنگره می باشد.

اما در خصوص محورهای کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی می توان بیان داشت که این محور ها در سه بخش اهل بیت(علیهم السلام)، شیعه و نقد و احیای آثار، تبیین شده اند که زیر فصل های این بخش ها عبارتند از:

مرجعیت علمی اهل بیت(علیهم السلام) و نقش ایشان در پیدایش و گسترش علوم، نقش دانشمندان شیعه در پیدایش  و گسترش علوم، نقش دانشمندان شیعه در شکوفایی تمدن اسلامی، تعامل علمی دانشمندان شیعه با مذاهب اسلامی و ادیان، احیای آثار در مورد نقش اهل بیت(علیهم السلام) و شیعه در علوم و همچنین نقد آثار مستشرقان  و مورخان مسلمان در مورد نقش شیعه در علوم.

شورای سیاست گذاری کنگره

اعضای شورای سیاست گذاری کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی  به شرح زیر می باشند:

* آیت الله العظمی مکارم شیرازی ، مشرف عالی کنگره

* آیت الله مقتدایی ، عضو شورای عالی حوزه

*آیت الله اعرافی ، مدیر حوزه های علمیه کشور

*  آیت الله تسخیری

* حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی مدیر حوزه های علمیه خواهران کشور

* حجت الاسلام والمسلمین قمی مسئول بخش بین الملل دفتر مقام معظم رهبری (دامت برکاته)

* دکتر علی اکبر ولایتی مشاور عالی مقام معظم رهبری (دامت برکاته)

* دکتر حداد عادل مسئول «دانشنامه جهان اسلام»

*  حجت الاسلام والمسلمین احمدی مسئول «سازمان سمت»

* حجت الاسلام والمسلمین صادقی رشاد ‌«رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلام»

* حجت الاسلام والمسلمین اختری دبیر کل مجمع جهانی اهل بیت(ع)

*  دکتر علی عسگری  رئیس صدا و سیمای کشور

* دکتر مخبر دزفولی ، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی

* حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی مسئول دبیرخانه دائمی کنگره تکفیر

* حجت الاسلام والمسلمین ملکی مسئول مرکز تخصصی تفسیر و معاون تربیتی حوزه

* حجت الاسلام والمسلمین داعی نژاد مسئول مرکز شیعه شناسی

* حجت الاسلام والمسلمین مهدی مکارم مسئول مرکز دارالاعلام  لمدرسه اهل بیت(علیهم السلام)

* حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری مسئول مؤسسه کتاب شناسی شیعه

* حجت الاسلام والمسلمین  حسینی قزوینی مسئول شبکه ولایت

* جناب آقای حمید مکارم از وزارت خارجه

* حجت الاسلام والمسلمین اراکی دبیر کل مجمع تقریب مذاهب اسلامی

* حجت الاسلام والمسلمین واعظی رئیس دفتر تبلیغات اسلامی

* حجت الاسلام والمسلمین مودب از دانشگاه قم

* حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان

* حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی رضایی اصفهانی دبیر کنگره

شورای علمی کنگره

اعضای شورای علمی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی نیز متشکل از ۱۹ نفر از صاحب نظران، اساتید، مدیران و مسئولان سازمان های فرهنگی مذهبی و نیز نهادهای مختلف تاثیرگذار علمی و اجتماعی و فرهنگی می باشند

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :